Némethi Erika

 

Némethi Erika

Igazgató
Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete

 „Ha a hazai egészségügyre nézek, sok építeni valót látok magam előtt.”

EZ NEM PRIVÁT BESZÉLGETÉS

 Tizenöt évesen vegyészmérnöknek készült, de édesanyja hatására a Moszkvai Nemzetközi Kapcsolatok Intézetébe jelentkezett külkereskedelmi  szakra. Itt közgazdász képzést kapott egy olyan nemzetközi közegben, ahol természetes volt, hogy mindenki más országból érkezett, más a kultúrája, több nyelvet beszél. Ez a szemlélet óriási előnyt jelentett számára a későbbiekben. Karrierjét egészségügyi vállalatoknál kezdte mint marketing-és kommunikációs szakember. Egyetemi tanulmányai után a Johnson & Johnson Consumer Healthcare csapatánál vált igazán marketinges szakemberré, majd ugyanott marketing igazgatónak nevezték ki. Később az amerikai Warner-Lambert gyógyszergyár marketing és disztributor csapatát építette Kelet- Közép- és Dél-Európa országaiban, majd a PepsiCo marketing vezetője lett. Ezután úgy döntött, hogy nem kíván újabb marketingvezetői pozícióba kerülni, marketingstratégiát szeretne építeni, így került a nemzetközi Millward Brown piackutató cég európai stratégiai csapata élére. Idővel egyre inkább az foglalkoztatta, hogy a globális döntések hogyan hatnak az egyénekre. 2011-ben ez a kihívás vonzotta az egészségügybe. 2013 óta az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) igazgatójaként 26 kutatás- és fejlesztésorientált gyógyszeripari vállalatnak a magyarországi megjelenését képviseli, különböző érdekcsoportok és döntéshozók előtt. „Mindig azt próbáltam követni, ami érdekelt. Számomra ugyanis fontos érték a fejlődés, mindig csak olyan munkákat vállaltam, ahol ezt a fejlődést meg tudtam élni. Az egészségügy szerintem ilyen. A gyógyszeripar különleges, mert egyszerre gyógyít és egyszerre ipar, itt az embernek folyamatosan fejlesztenie kell magát, ha nem akar lemaradni. Azt mondják rólam, s én egyet is értek ezzel, hogy építkező ember vagyok. Ha a hazai egészségügyre nézek, sok építeni valót látok magam előtt.” Az elmúlt időszakban az volt a célja, hogy az AIPM munkáját láthatóvá tegye, a lehető legtöbb fórumon számokkal, tényekkel támasztotta alá a klinikai vizsgálatok hazai jelentőségét, melynek eredményeképpen dokumentált, hatékony, egyre jobb gyógyszer születik, amit ki is  próbálhatnak a magyar betegek. Mindez óriási segítség a betegeknek egy olyan közegben, ahol hiányos a gyógyszerkassza. Az AIPM kezdeményezése volt annak a problémának a felvetése is, hogy Magyarországon milyen sokat lehet tenni az egészség-értés javításáért. Kezdeményezésükhöz  az ágazat több szereplője csatlakozott, és ennek a sajtóban is erős visszhangja volt, hiszen a tények azt mutatták, hogy a magyar betegek fele nem érti a betegségéről és a gyógyulásáról szóló információk jelentős részét.

Úgy tűnik, az AIPM nagy hangsúlyt fektet a kommunikációra.
Van-e a magyaroknak olyan sajátossága, amely ránk sokkal inkább jellemző, mint más országokra?

Sok ad hoc helyzet adódik Magyarországon és ezen szituációknak a kezelése nagy találékonyságot íván, elsősorban a kommunikáló oldaláról. Az elmúlt 6 évben, mióta az innovatív gyógyszergyártók érdekeit képviselem, számtalan olyan helyzettel kellett szembesülni, ami próbára tette a kreativitást és a rugalmasságot. De jellemző az is, hogy itthon erősek a családi hagyományok, gyakori, hogy generációról generációra száll a szakma, talán sokkal inkább, mint más országokban.

A sok ad hoc helyzet mellett mi az a vezérfonal, amikor meg akar győzni valakit valamiről?

A tények makacs dolgok, akár szeretjük, akár nem, tehát azokból kiindulva kell megoldást találni. Óriási erő, amikor tényszerűen megjelenik valami, mert ha érdemi forrásból származik, akkor azzal feladatunk van. Nagyon leegyszerűsítve az én feladatom az, hogy az innovatív gyógyszereket minél nagyobb mértékben, minél rövidebb idő alatt elérhetővé tegyük a betegeink számára, hiszen a magyar betegnek éppen olyan fontos az új terápia, mint a környező országok betegei számára. Ebben a pillanatban is 30 új innovatív hatóanyag vár befogadásra, amely még nem érhető el a hazai egészségügyi ellátás keretében.

A tények fontosságáról beszél. A hazai egészségügy kapcsán mik a tények?

Nem szeretnék senkit riogatni, de vannak számok, amelyek magánemberként és vezetőként is megijesztenek, és mindig megdöbbenek azon, ha valakit nem. Hazánkban minden negyedik ember rákban hal meg, minden második embernek szív- és érrendszeri betegsége van, minden tizedik ember diabéteszben szenved. Tehát nem arról beszélünk, hogy valahol valaki beteg, hanem a számok törvénye azt mutatja, hogy mindannyiunknak van legalább egy közeli hozzátartozója, barátja, ismerőse, aki rákban halt meg, vagy komoly szív- és érrendszeri betegséggel küzd, vagy cukorbeteg. Ezért fontos, hogy  az egészségügy téma legyen, s nem azért, mert egyes csoportoknak érdekében áll! Jó lenne úgy együttműködni az egészségügy fejlesztésekért, hogy szem előtt tartjuk: Magyarországon 10 millió ember él, aki vagy tud értéket teremteni, mert egészséges, vagy nem tud értéket teremteni, mert beteg. Ha valaki beteg, nem tud értéket termelni, intenzíven használja az egészségügy szolgáltatásait, állapota függvényében kénytelen igénybe venni a költséges megoldásokat.

Minden sokkal jobban alakulna, ha nagyobb lenne a magyar biztosító részéről a befogadási hajlandóság? A jelenlegi döntéshozók jó tárgyalópartnerek?

Tárgyalópartnereink, így Ónodi-Szűcs Zoltán államtitkár úr is, nagyon jól ismerik a tényeket, és ő minden esetben korrektül elmondja, hogy a magyar költségvetésnek milyen lehetőségei vannak a gyógyszerfinanszírozásra. Itt nem lehet nagyot álmodni, ezért meg kell találnunk azokat a pontokat, ahol van pozitív beavatkozási lehetőség. A múlt évben ilyen volt az onkológia, ott több hatóanyagot is befogadtak. De az nem elég, hogy új hatóanyagot kap a beteg! Hamarabb kell eljutnia a szűrésre is, és akkor olyan esélyt kaphat, mint német sorstársa, aki pont olyan gyakorisággal lesz rákos, mint a magyar ember, csak időben felismerik, időben kezelik, megfelelő diagnózissal kapja a megfelelő kezelést és meggyógyul. A gyógyszeres terápia csupán része a folyamatnak, de nem az egész. Az egészségügyről csak úgy van értelme beszélni, ha az egész folyamatról beszélünk.

Lehet tudni, hogy 2017-ben mi lesz az új hatóanyag-csoport, amit befogad a hatóság?

Mi érdekképviselet vagyunk, de nem képviselhetjük az egyes tagvállalatok érdekeit. Tehát én sem mondhatok többet, mint azt, hogy hány hatóanyag vár befogadásra, és hogy milyen terápiás területet érintenek a készítmények. Az már a hatóság és az egyes tagvállalatok párbeszédétől függ, hogy melyiket fogadják be. Magyarországon egyelőre nincs nemzeti terápiás stratégia, sőt még olyan platform sem, amely a lakosság egészségügyi mutatói alapján priorizál egyes területeket. Több európai országban ez az elgondolás nagyon jól működik. Reméljük, hogy a jövőben itthon is lesz ilyen szisztematikus megközelítés, mert abban a pillanatban könnyebb lesz megmondani, hogy hazánkban melyek a legsúlyosabb betegségek, hogy hol vannak azok a központok, ahol a legtöbb kompetencia van. Mi szívesen dolgoznánk egy ilyen megoldásközpontú rendszer létrehozásában és működtetésében.

Mit lehet tenni akkor, amikor leginkább szakemberhiányról, az anyagi források szűküléséről beszélnek a döntéshozók?

Ahelyett, hogy széttárjuk a kezünket és azt kérdezzük, mit lehet mindez ellen tenni, inkább azzal kell foglalkozni, hogy időben történő tájékoztatással és felismeréssel, a mostaninál akár lényegesen olcsóbb kezeléssel a betegségek jelentős része megelőzhető lenne. Jelenleg a problémával akkor kezdünk foglalkozni, amikor az már csak két lépés távolságra van tőlünk és nem tudjuk kikerülni.

Történt-e változás az ön mentalitásában, amikor hat éve összetalálkozott az egészségüggyel?

Az ember a munkájában, ahogyan a magánéletében is, sokat változik. Egy ideje én már nem a feladatot, nem a projekteket vagy a kampányokat látom, hanem azt, hogy egyes döntések hogyan hatnak az egyén életére. A különböző érvek és ellenérvek között néha elfelejtjük, hogy az egészségügyi döntések mögött és előtt az ember áll, aki akkor tud létezni, dolgozni, élvezni az életet, ha egészséges. Ennél semmi sem lehet fontosabb.

vissza

Itt azonnal üzenhet alapítványunknak

Név *:
Telefon *:
E-mail *:
Üzenet *:

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Találkozzunk a facebook-on is:

A portál motorja a projekto