Fodor Ildikó

Balmazújvárosi Általános Iskola Bocskai István Tagintézmény
Balmazújváros
Bemutatkozás
Tanítóként a jövőnek dolgozunk, ami a legszebb és egyben a legnehezebb feladat is. Nagy a felelősségünk, hisz olyan teret kell teremtenünk a gyerekek számára, mely tudásban és érzelmileg is a jövőre készíti fel őket. Vallom, hogy minden gyerek jó valamiben és aktivizálható. A kulcs – a megfelelő módszer megválasztása, a jellem formálása – már a pedagógus felelőssége. A legszebb dolog a tanítói pályán megtalálni ezt a „kulcsot”.
23 éve dolgozom tanítóként. Főiskolás éveimre visszatekintve még nem volt számomra százszázalékosan egyértelmű, hogy tanító szeretnék lenni. Azonban a gyakorlat során jelentkező flow-élmény és a sikerek megélését követően ráébredtem arra, ez a nekem szánt pálya. A gyerekekből áradó őszinte szeretet, a tanítás egyre több örömmel töltött el. Döntöttem: tanító leszek, hisz boldoggá tesz az, amit csinálok.
Munkám szépségét az apró örömök adják. Mindig nagy élményt jelent számomra, ha egy alkotási, tanulási folyamatban tanítványaim rátalálnak önmagukra, és a végeredmény elérésekor rácsodálkoznak a bennük rejlő képességeikre. Jó érzés részese lenni ennek a folyamatnak és látni a gyerekek lelkesedését, legyen az akár egy matematikafeladat, egy táncos produkció vagy egy készülőben lévő rajz.
A testnevelésnek és a rendszeres testmozgásnak régóta elkötelezett híve vagyok, mert a test és a lélek együttes fejlesztésében hiszek. Törekszem arra, hogy a mai digitális világban a kórosan keveset mozgó gyerekek számára élményközpontú és játékos legyen a mindennapos testnevelés.
A hétköznapokban mindinkább háttérbe szoruló testmozgás mellett egyre aggasztóbb a tanulók étkezési szokásainak megváltozása, a negatív minták követése. A problémák elmélyülésével egyre tudatosabban foglalkozom azzal, hogy mit tehetek a gyerekek egészségéért. Munkám során kollégáimmal együtt keressük az egészségmegőrzés, a prevenció lehetőségeit. Ez indokolta, hogy a 2017/18-as tanévben bekapcsolódtunk a Menő menza pályázat egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programjainak tervezésébe és megvalósításába.
A felgyorsult világ káros hatásai a családok életvitelére nagy befolyással bírnak. Ezen belül a legsérülékenyebbek, ugyanakkor a legformálhatóbbak a gyerekek. Fontosnak tartom az értékadó normák közvetítését az egészséges életmód, az étkezési és higiéniai szokások, testmozgás tekintetében, hisz tanulóink közvetlen környezetükben nem minden esetben látnak pozitív mintát. Jó lenne, ha a felmerülő alternatívák közül a legkedvezőbb mellett tudnának dönteni egészségük érdekében.
Számomra mindennapos a mozgás által megélt örömök megtapasztalása. A kölyökatlétika, a sportjátékok, játékos versengések, a zenés tornák, a tánctanulás mellett olyan mozgásformákat építek be foglalkozásaimba, melyek folyamán a gyerekek önfeledten, a fizikai fáradtságot elfeledve adják át magukat a mozgásnak. A foglalkozásokon nemcsak irányítóként vagyok jelen, hanem a közösségi élmény aktív résztvevőjeként személyes példát is mutatok.
AZ ALMA ÚTJA
Természetes egészség
„A szülőkön már nem hiszem, hogy sokat lehetne változtatni, mert a rohanó világban mindenki túlterhelt és próbálja a dolgok könnyebb végét megfogni. Jót akarnak a gyereknek, és nem is tudják, hogy bizonyos ételektől fáradékonyak vagy épp hiperaktívak lehetnek. De ha a gyerekek jó választásait megerősítjük, akkor az elindíthat egy lavinát és otthon is kérhetik az egészséges ételeket.”
Programunkat az alma népszerűsítése érdekében indítottuk el, mivel azt tapasztaltuk, hogy a közétkeztetés korszerűsítése során a leggyakrabban friss gyümölcsként kapott almát a gyerekek nem szívesen fogyasztják el. Helyette inkább édességet, és más, nem túl egészséges ételeket nassolnak. Rá szeretnénk vezetni a gyerekeket arra, hogy az ízletes, zamatos almát változatos formában és feldolgozásban egész évben bátran fogyaszthatják. Kiemelkedő feladatként a táplálkozási szokások pozitív irányba terelését tűztük ki, de a mozgás és a korosztálynak megfelelő elméleti (növénytani, embertani, egészségtani) ismeretek gyarapítása is szerepet kapott a programunkban.
CÉLCSOPORT: Tervünket az alsó tagozatos tanulók számára készítettük el, hisz úgy gondoljuk, hogy az egészséges életmódra nevelést, a szemléletformálást a lehető legkorábban el kell kezdeni a hatékonyság érdekében. A megvalósításba az alsós munkaközösség tagjain kívül az asszisztensek, a védőnőnk és a testnevelők is bekapcsolódtak.
A PROGRAM ELEMEI:
„Az alma útja” programsorozatunkat a tanulók érdeklődését és a programban feladatot vállaló kollégák kompetenciáit egyaránt figyelembe véve, a komplexitásra törekedve állítottuk össze. A hitelesség miatt fontos szempont volt, hogy a gyerekek saját maguk által megélt élményeket és közvetlen tapasztalatokat szerezzenek a program során.
A program nyolc projektelemből áll, amely az alma születésétől annak feldolgozásáig tartalmaz színes tevékenységeket. A projektelemek egy része 1–4. osztályosokra értendő, míg vannak korosztályos, 1–2. és 3–4.évfolyamra tervezett elemek is.
1. Egy alma születése
Almával kapcsolatos növénytani ismeretek korcsoportokra bontva. Az alma érési folyamatának megismerése tavasztól őszig.
2. Ha ősz, akkor szüret
Látogatás a Derecskei Gyümölcsösbe, ahol egy egyedülálló nyitott kert által meghirdetett Kertpedagógia program várja a diákokat. Az élménypedagógiai program célja, hogy a gyümölcsöt az eredeti környezetében is megismerhessék a gyerekek. Fontos, hogy megértsék a kerti munka és a természet összefüggéseit. A program ezen túl a természeti értékek, a természet ritmusának jövőre vonatkozó – környezettudatos – szemléletformálását is magába foglalja.
3. A szüretnek vége, de...
Az alma útja, az emberi gondoskodás nem fejeződik be a szürettel, ezután még sok munka kell ahhoz, hogy a gyümölcs bármikor az asztalunkra kerüljön. A folyamat első része az almáskertből és a gyümölcsbeszállítók által szállított almák megfelelő tárolása. Esetünkben az almát a gyerekek szüretelik, a helyes tárolást biztosító teendőket a 3–4. osztályos tanulók végzik el folyamatosan. Az almafelelősök feladata az almák rendezése és átnézése, segítségnyújtás a technikai dolgozóknak az almák osztályonkénti szétosztásában.
4. Az almától a kompótig
Az alma konyhai feldolgozásában az elsősök és a másodikosok is aktív szerepet vállalnak. A gyerekek almakompótot főznek birsalmával vegyesen. Az előkészítő munkálatok – tisztítás, pucolás – közben lépésről lépésre tudatosítjuk a szükséges higiéniai és balesetvédelmi szabályokat. A kompót ízesítése során a gyerekek a jellegzetes fűszerezés (fahéj, szegfűszeg, citrom) mellett az ideális, csökkentett cukortartalom fontosságáról is ismereteket szereznek.
5. Egészséges édességek
A harmadik osztályosok különböző finomságokat készítenek az almából a tankonyhában. A pedagógus irányítja a beszélgetést, amelyben szó esik az ízek egészségre való hatásáról és az egyéni belső egyensúlyra törekvésről is. A negyedik osztályosok legutóbb almás-sárgarépás muffint sütöttek, miközben szó esett a reformkonyha alapjairól és előnyeiről, illetve a gyümölcsök és zöldségek előtérbe helyezéséről a táplálkozásban.
6. „Minden nap egy alma, a doktort távol tartja.”
Az elsős és másodikos osztályosok számára interaktív előadást szervezünk az iskolai védőnő bevonásával, az előadás központi témája a kiegyensúlyozott, változatos étrend és az alma jótékony hatása az egészségünkre.
7. Egy pohárnyi orvosság
A harmadikos és negyedikes tanulók számára interaktív előadást szervezünk az egészségtudatos táplálkozásról az iskolánk mentálhigiéniai szakemberének bevonásával. Az előadás központi témája az egészségtudatos étrend, a napi táplálék- és folyadékszükséglet és az egészséges folyadékok fogyasztása.
8. Projektzáró flashmob
Közös táncos mozgás az Alma zenekar Khumba című zenéjére, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az egészségtelen életmódból adódó problémákra. A testnevelés órákon begyakorolt koreográfiát óraközi szünetben, vagy olyan iskolai rendezvényen adják elő, ahol a felső tagozatos tanulók, esetleg a szülők is jelen vannak.
A JÓ GYAKORLAT SIKERE
A projekt során a tanulóink nyitottabbá váltak az egészségesebb ételek elfogyasztására. A menzán az általuk kevésbé ismert, egészséges alapanyagokból felkínált ételeket még most sem fogadják örömmel, de az otthonról hozott tízóraik összetételén javulás tapasztalható. A cukros üdítőket felváltotta a víz, a tea, a limonádé. Az egészségesebb ételek és italok fogyasztása mellett a mértékletesség is megfigyelhető. A visszajelzések azt igazolják, hogy a programok népszerűek voltak, az alma fogyasztása új értelmet kapott a gyerekek körében. Az iskolában, de a szülők elmondásai alapján az otthonokban is gyakoribbá vált az alma változatos formában történő fogyasztása. Egyértelmű, hogy a gyümölcs „becsülete” sokkal nagyobb akkor, amikor a gyerekek maguk is testközelből látják, milyen sok munka kell ahhoz, hogy az asztalukra kerülhessen az alma.
Lassú szemléletbeli változás tapasztalható, így a kollégák is szükségét érzik a további nevelő munkának. A program színesítésének lehetőségét más gyümölcsök bevonásában és egyéb konyhai feldolgozásokban látják, mint az aszalás, a müzlikészítés stb. Projektünknek az elsődleges cél mellett számos más hozadéka is volt. Az egészségnevelés tekintetében terítékre került a preventív gondolkodásmód fontosságának hangsúlyozása, a táplálkozási szokások pozitív irányba történő terelése, az egészséges fejlődéshez szükséges egyensúly megtalálásának jelentősége.