Nyíriné Kátai Katalin
Karcagi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti
Iskola Kováts Mihály
Általános Iskolai Tagintézménye
Karcag
Bemutatkozás
Harmincnyolc éve vagyok pedagógus, már a szüleim is középiskolai tanárok voltak. Nem állítom, hogy ez a munka nem megterhelő, hiszen emberileg és pszichésen is egyre inkább igénybe vesz, de gondot fordítok arra, hogy megtaláljam az egyensúlyt a szakmai megújulás és a feltöltődés között.
Kreatív pedagógusnak tartom magam, szabadidőmben is dominálnak a kézműves elfoglaltságok. Diplomám megszerzése mellett népi díszítőművészetet tanultam, szakkörvezetőként tudásomat igyekeztem átadni a gyermekeknek és a felnőtteknek egyaránt az elmúlt évtizedekben. Foltvarrással céhfoglalkozások keretében foglalkozom és virágkötői ismereteimet is igyekszem időről időre felfrissíteni.
A városban elsősorban erről az oldalamról ismernek, a karcagi televízióban gyakran osztok meg különböző kézműves ötleteket, praktikákat. Emellett tagja vagyok a Gizella Királyné Női Borrendnek, melynek a Balatoni Borrégió minőségi borai valamint a kulturált borfogyasztás népszerűsítése a célja.
Az egészségnevelés az egész pályafutásomat végigkísérte. Beépült a hétköznapokba, hiszen nemcsak tanítom, hanem mindennap személyes példát is mutatok a higiénia, a rendszeres testmozgás, a szabadidő aktív eltöltése, az egészséges táplálkozás terén. Mindennap 10–20 kilométert kerékpározom. Karcagon járva azt látom, hogy a mozgáskultúra fejlődik, több fitneszterem is nyílt, az egészséges táplálkozást pedig már bioétterem is népszerűsíti a városban. A programunkban részt vevő séf szintén a tudatos táplálkozási vonalat képviseli.
Meggyőződésem, hogy az egészségnevelésnek fontos szerepe van a személyiség fejlesztésében, az egészséges életmód kialakításában. Pedagógusként szeretném, ha egészséges gyermekeket tanítanék, nevelnék, akik majd egészséges felnőtté válnak. A témával kapcsolatos rendezvényeken, mint a fogászati hét, a kézmosás világnapja és az ökopályázatok, amelyek szervezésében részt vettem, megtapasztalhattam a szülők és a gyerekek lelkesedését, örömét. Oktató-nevelő munkám elismeréseként „Karcagért” emlékéremben és „Karcag Város Kultúrájáért” díjban részesültem.
CHÉFECSKE SZAKKÖR
Közös főzés általános iskolásokkal, az egészséges alapanyagok megismerése
Ha a főzés, ha az egészséges táplálkozás korunk divatjává vált, akkor érdemes ezt a divatot meglovagolni. Kreativitás, csapatmunka, anyagismeret, hagyomány és újítás mind-mind belefér az életünkbe akár egy gondosan elkészített vacsorán keresztül. Csodálatos látni, ahogy a diákjaink egy egyszerű rántotta elkészítésétől eljutnak a legbonyolultabb, komoly gyakorlatot feltételező ételek elkészítéséig a tankonyhánkban. És itt nem állunk meg, mert nálunk a hab a tortán mindig az, hogy közösen terítjük meg az asztalt és fogyasztjuk el a gondosan elkészített, egészséges ételeket.
A gyermekek egészséges táplálkozásra és egészséges életmódra nevelése, egészséges ételek készítése magyar alapanyagokból. A program öt és fél évvel ezelőtt indult és eredeti célja szerint a tanulók megismerkedhettek a helyes táplálkozás alapjaival, majd el is készíthették az ételeket.
CÉLCSOPORT: általános iskolás gyerekek
FŐZZÜNK EGYÜTT
A szakkört egész éves programmá alakítva született meg Szatmári János mesterséf támogatásával a Chéfecske szakkör, mely havi rendszerességgel működik. A gyermekek megismerkednek „a Kunság fővárosának” konyhájával és megtanulnak magyar alapanyagokból ételeket készíteni.
Feladatunk az egészséges táplálkozás szabályainak megismertetése az alapanyagoktól a kész ételekig. Receptúrákat készítünk, leírjuk a munkafolyamatokat. Az ételek elkészítésekor több szempontot veszünk figyelembe, mindig az évszaknak megfelelő, egészséges alapanyagokat használunk. Elképzelünk egy helyzetet, lehet ez egy közös családi reggeli, ünnepélyes vacsora, délutáni vendégvárás vagy akár egy barátokkal elfogyasztott ebéd. Majd ezek után a séffel megbeszéljük, hogy milyen ételt készítsünk az alkalomhoz illően. Általában tíz adagot készítünk el, ebből kínáljuk meg alkalmi vendégeinket. Eközben fejlődik a diákok kreativitása, ízismerete, megszokják az önálló konyhai tevékenységeket. A szülők beszámolóiból tudjuk, hogy a gyerekek szívesen beszélnek a tankonyhai élményeikről, sőt sokszor otthon is elkészítik az ízletes falatokat.
ÍZEK ÉS SZOKÁSOK
A tanulók minden évben új zöldségekkel és fűszerekkel ismerkednek meg, melyeket szívesen fogyasztanak. Néhány évbe beletelt, mire megszerették a zöldségeket, de ma már örömmel fogyasztanak például brokkolit vagy sütőtököt. Az ételeink leggyakrabban szárnyashúsból készülnek, ezekhez pedig idényzöldségekből készítünk salátákat köretként. Az alföldi vidékre a són, borson és paprikán kívül nem igazán jellemző a fűszerek használata. Nálunk a séf kertjében termő zöldfűszerek, télen pedig a szárított fűszernövények alkalmazásával is megismerkedhetnek a tanulók. Hagyományos technikákkal dolgozunk, de ezen belül olyan egészségesebb megoldásokat is bemutatunk, mint a kemencében sütés és a párolás.
Az egészséges ételek mellett a hagyományokat, az ünnepi fogások készítését is megtanulják a gyerekek. A farsanghoz kapcsolódóan például fánkot sütünk, de itt is igyekszünk évről évre újdonságokat mutatni nekik. A város legnagyobb rendezvényén, a birkafőző fesztiválon is többször megjelentünk már a kis csapattal, ahol mi nem birkapörköltet, hanem valamivel kímélőbb bárányételeket – gulyást, fasírtot – készítettünk.
Tapasztalatom szerint az anyag- és eszközismeret birtokában a gyerekek bátrabban alkotnak, manuális és problémamegoldó képességük is fejlődik. A konyhai munkáról, beleértve az elméletet és a gyakorlatot egyaránt, füzetet vezetünk, érdekes látni, hogy honnan indultak öt évvel ezelőtt, és hol tartanak most. Az esztétikai nevelésükre is hangsúlyt fordítunk, a szépen terített asztalnál fogyasztjuk el az elkészített ételeket, a terítéshez szükséges dekorációt is a lányokkal készítjük. Emellett számukra is tartok kézműves-foglalkozásokat. A népi díszítőművészethez ma már nincs türelmük, nem tudnak hetekig egy munkadarabon dolgozni, inkább azonnali sikerélményhez kell juttatnunk őket. Ebben a gyöngyfűzés vagy a szövés is segítségünkre lehet, miközben megtanulják azokat a kézműves alaptechnikákat, amelyeket én is ismerek.
Munkánkra felfigyelt a média is: a városi televízióban szoktunk ötleteket adni a nézőknek, illetve a megyei újságban is hírt adtak rólunk. Úgy gondolom, hogy a szakkörről a lányok jó útravalót visznek magukkal az életbe, s remélem, pályaválasztásuk során is meghatározóak lesznek az itt szerzett élmények.
EREDMÉNYEINK
Mivel az egészségnevelésben kiemelkedően fontos az iskolák szerepe, így én speciálisan az egészséges táplálkozás oldaláról közelítem meg a feladatot ezzel a programmal. Az egészségtudatos magatartásuk formálásához nagyban hozzájárul a szakköri tevékenységünk, itt ugyanis az elmélet és a gyakorlat is kellő hangsúlyt kap. A tanulók megtapasztalhatják a csapatmunkát is: csak akkor lesz sikerélményük, ha az alapanyagok beszerzésétől a terítésig mindent közösen végeznek. Az egészségnevelés egyik feladata a prevenció. Úgy gondolom, hogy a tudatos, egészséges táplálkozással egy lépést mi is tettünk ennek érdekében.