Fodorné Bekő Mónika
Vincze Judit
EGÉSZSÉGNAPOK
középiskolások számára
Az egészséges életmóddal kapcsolatos ismeretek élményszerű átadása és megerősítése, a saját és mások egészségéért is felelősséget vállalni kész egészségügyi szakemberek kinevelése.
Az egészséges életmóddal kapcsolatos isme- retek élményszerű átadása és megerősítése, a saját és mások egészségéért is felelősséget vállalni kész egészségügyi szakemberek kinevelése.
CÉLCSOPORT: az egészségügyi szakgimnázium diákjai, tágabb értelemben pedig az ő családjuk és környezetük.
Intézményünkben több mint 10 éves hagyomány, hogy minden esztendőben egy egész napot arra szánunk, hogy sokrétű, a prevencióra fókuszáló egészségnevelési programot állítsunk össze a gyerekeknek. A koordinátorok mellett a munkában részt vesznek a mindenkori egészségügyi munkaközösség tagjai, továbbá segítőként a testnevelő kollégák, az iskolánk további profiljait képviselő mezőgazdasági és a környezetvédelmi munkaközösség, valamint az Országos Mentőszolgálat tagjai. A versenyeknél a jutalmak anyagi hátterét az iskola Humánum Alapítványa, a diákönkormányzat és az aktív szülők biztosítják.
A programok alapelemei közül egyesek évről évre ismétlődnek, és vannak olyanok, amelyek valamilyen aktualitásra reagálnak, illetve a tanulók mindenkori igényeit tükrözik.
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG
Az egészségnevelési programunk hozzájárul a tanulók egészségkultúrájának fejlesztéséhez, az egészséggel kapcsolatos ismeretek, tapasztalatok bővítéséhez, mindezt élményekkel társítva, mely az ismeretek bevésődését is segíti. Mivel tanulóink egészségügyi dolgozók lesznek, így ők példaként szolgálnak a beteg ember számára, ezért kiemelten fontos a példamutató egészségtudatos magatartásuk kialakítása. Meggyőződésünk, hogy a gyakorlatias élménypedagógiai módszerek alkalmazása sokkal eredményesebb. Tanulóink rendszeresen visszajárnak, és mindig élményekkel gazdagodva, évek múltán is örömmel mesélnek ezekről a napokról, illetve számolnak be a mindennapi életbe átvitt gyakorlatokról. A diákjaink után két kézzel kapkodnak a munkaerőpiacon és a visszajelzések alapján jól megállják a helyüket a szakmában.
Fejlődik a tanulók egészség iránti egyéni, családi és közösségi felelősségérzete, továbbá a támogató közegben optimális kölcsönhatások alakulnak ki. Vonzó alternatívákkal ismerkedhetnek meg az egészséges életmódot és az egészséges ételek elkészítését illetően a helyi sajátosságokat is figyelembe véve. Ezen alkalmak segítik a tanár–diák, diák–diák, szülő–tanár kap- csolati rendszerek kialakítását és fejlesz- tését egyaránt. Jelentősen növekszik a tanulók aktivitása, gyakorlati tudása, döntéshozatali képessége, melyek képessé teszik őket arra, hogy a későbbi életvezetési stratégiájukba beépítsék az itt tanultakat. Ráéreznek az egészséges életmód jelentőségére és egyben szakmai kompetenciájuk is fejlődik.
A program igazi hozadéka az, amikor a tanulókban sikerül igényt támasztani, és belülről válnak motiválttá az egészséges megoldások megvalósítására. Segíti továbbá elméleti tudásuk rendszerezését, szintetizálását. Az elméletet képesek lesznek a tapasztalat útján rögzíteni és az egyes élethelyzetekben alkalmazni.
PROGRAMOK
Az előadások témái minden alkalommal valamely egészséget meghatározó tényező köré épülnek: egészséges táplálkozás, mikro-, makro- környezeti tényezők, életmód, szenvedélybetegségek prevenciója, lelki egészség megőrzésének lehetséges módjai. A plakátversenyek témái: nemi úton terjedő fertőző betegségek, a dohányzás káros hatásai és megelőzése, drogprevenció, szív- és érrendszeri betegségek megelőzése.
Az egészségnap közös délelőtti tornával kezdődik. A program egyes állomásain idén a következők várják majd a diákokat:
- A mentőautó felszerelésének megtekintése és a mentőellátás folyamata. Az Országos Mentőszolgálat ceglédi állomása rendelkezésünkre bocsát egy mentőautót 2 főnyi szakszemélyzettel, akik bemutatót tartanak a mentőautó felszereléséről és a mentőellátás folyamatáról.
- Egészségtotó: a tizenegyedik évfolyamból az Ifjúsági Vöröskereszt tagjai állítják össze a totó kérdéseit, túlnyomórészt a tanulmányaik és a kérdésekhez kapcsolódó szakirodalmak alapján. A hibákat közösen javítjuk ki.
- Drogprevenció: Ezt a témát nem lehet eléggé hangsúlyozni, mindig más-más oldalról mutatjuk be a gyerekeknek a kábítószerfogyasztás következményeit.
- Életmódbeli tanácsadás: vérnyomásmérés, testsúlymérés, koleszterinszint-mérés, vércukorszintmérés, testzsírszázalék-mérés. A gyakorló ápoló és az ápolóosztály szívesen vállalta a feladatokat, ezáltal lehetőségük nyílik arra, hogy szakmai tapasztalataikat kamatoztathassák, gyakorolják a vérnyomás- és testsúlymérést.
- Eszmélet-eszméletlenség vizsgálata, újraélesztés, baleseti szituációk. Az elsősegélynyújtó csapat tagjaival együttműködve két szituációt dolgoztunk ki, egy valós helyzetet szimulálva gyakoroljuk az elsősegélynyújtást.
- „Egészséges ételeink” és „Táplálkozz egészségesen!” című plakátok kiállításának megtekintése. Az osztályok által nevezett, az egészséges vagy speciális életmódba illeszkedő sütemények, valamint saláták, gyümölcsturmixok, teljes kiőrlésű kenyérből készült szendvicsek kiállítása, zsűrizése, majd elfogyasztása.
- Fogamzásgátlás: Ez az életkori sajátosságok miatt is mindig aktuális.
- Játékos vetélkedők
EREDMÉNYEK
A program hatására a tanulóink nyitottabbá válnak az újfajta, egészséges ételek fogyasztására, mivel megtapasztalják, hogy az egészséges lehet egyben finom is, illetve megszeretik a játékos mozgásformákat, mely szintén hozzájárul az egészség megőrzéséhez. További hosszú távú nyereségként fogalmazható meg, hogy az itt tapasztalt pozitív élményeket haza is viszik. Többen beszámoltak arról, hogy otthon, családjuk körében is elkészítették az itt megismert süteményeket, turmixokat, így a szülők és a testvérek is új tapasztalatokat szerezhettek. A következő évben terveink közt szerepel az összegyűjtött egészséges ételek receptgyűjteményének közzététele az iskola honlapján valamint az iskolaújságban. Az egészségre nevelés így nemcsak tanulóinkra, hanem családtagjaikra is kihat.
Iskolánkban a három tagozat már évtizedek óta együttműködik, szemléletmódjuk jól kiegészíti egymást, valamint mindegyikük támogatja az egészséges környezeti feltételek kialakítását, mint például a szelektív hulladékgyűjtést és az újrahasznosított anyagok alkalmazását különböző területeken. Az iskola karácsonyfájára tanulóink már újrahasznosított anyagokból készítettek díszeket.
A mezőgazdasági munkaközösség biztosítja a biozöldségeket, -gyümölcsöket egészségnapjainkhoz, továbbá hangsúlyozza a biogazdálkodás kiemelt jelentőségét, annak egészségre gyakorolt pozitív hatását.