Kissné Szécsi Márta

ÁLTALÁNOS ISKOLAI TANÍTÓ, IGAZGATÓHELYETTES
Diószegi Lajos Általános Iskola
Hajdúszovát
MA MÁR NEMCSAK A GYEREKEKET, HANEM A SZÜLŐKET IS NEVELNÜNK KELL

Bemutatkozás

Szüleim mindketten pedagógusok voltak. Születésemkor édesapám egy tanyasi iskolában tanított, így én szó szerint egy „iskolába születtem”, ahol nap mint nap gyereksereg vett körül. Az évek során szüleim révén – akik példaképeim voltak – szinte a vérembe ivódott a hivatástudat, a gyerekek szeretete. Így aztán nem is volt kétséges, hogy érettségi után a pedagóguspályát választom. 1985 augusztus 16-a óta dolgozom pedagógusként a Diószegi Lajos Általános Iskolában, Hajdúszováton.

Az utóbbi évtizedekben egyre markánsabban érik a tanulókat olyan negatív hatások – akár a társadalom, a család vagy egyéb közösségek részéről –, amelyekkel szemben nehéz megtalálni az ellenszert, a megfelelő módszereket. Az oktatás-nevelés során egyre több olyan akadály jelentkezik, amely újra és újra megköveteli módszertani kultúránk és személyiségünk állandó fejlesztését, legyen ez az SNI tanulók integrálása, tanulóink szociális hátterének romlása, az IKT eszközök káros hatásai vagy a megnövekedett dokumentáció. Ma már nemcsak a gyerekeket, hanem a szülőket is nevelnünk kell, hiszen az ő szemléletváltásuk, tudatformálásuk is kulcsfontosságú az iskolai munka szempontjából.

Nagyon szeretem a hivatásom, így minden munkában töltött nap tartogat számomra egy-egy élményt. Egy ilyen közeg teremtheti meg annak a lehetőségét, hogy a tudást hatékonyan közvetíthessem, és a gyerekek személyiségét formálhassam. A legnagyobb öröm számomra, amikor volt tanítványaim évekkel később sikeres emberként köszönik meg a kapott törődést.

Több olyan sikert elértem, amire büszke vagyok, ilyenek a versenyeredmények, a Klebelsberg Központtól kapott elismerő oklevelek, a pályázatok megvalósítása során szervezett programok vagy az autista és egyéb SNI-s gyerekek tanítása során elért sikerek.

Az egészségneveléssel pedagógusi munkám kezdete óta foglalkozom, azonban 2009 óta teljesedett ki igazán ezen a területen végzett tevékenységem. Igazgatóhelyettesként és a Hajdúszováti Általános Iskoláért Alapítvány kuratóriumának tagjaként kiemelkedő feladatomnak tekintettem olyan programok, megmozdulások szervezését, amelyek hozzájárultak a tanulók egészséges életmódjának kialakításához, a helyes táplálkozás alapjainak megszilárdításához, illetve a gyermekkorban egyre inkább jelentkező krónikus betegségek feltérképezéséhez, megelőzéséhez.

Naponta tapasztalom, hogy környezetemben milyen sok az elhízott gyermek. A szülők többsége olcsó chipsek, cukros üdítőitalok, péksütemények tömkelegével és édességekkel halmozza el gyermekét, többször háttérbe szorítva ezáltal az iskolai konyha által kínált egészséges ételeket, italokat. Sok a hasfájós, fejfájós és egyéb tüneteket produkáló tanuló. A mozgásszegény életvitel is kedvez a súlynövekedésnek. Az okostelefonok, tabletek, laptopok világából nehéz kimozdítani és sportolásra buzdítani a mai gyerekeket. Ha mindezt látjuk, felismerjük, mi, pedagógusok nem mehetünk el közönyösen ezen jelenségek mellett, nekünk is meg kell tanulnunk, hogyan tudjuk segíteni a gyerekek egészséges jövőjét.

HAPPY-HÉT PROGRAM

A vízfogyasztást népszerűsítő program a fiatalok körében

„Tapasztalataink szerint minden kezdeményezés bukásra van ítélve, ha nem nyerjük meg a család támogatását, ezért nyílt nap keretében a szülők előtt is vázoltuk törekvéseinket, kiemelve a téma súlyát és fontosságát.”

Cél

Elsődlegesen a vízfogyasztás népszerűsítése, emellett a további programelemek az egészségnevelés egyéb területein is hatékony segítséget nyújthatnak.

CÉLCSOPORT:

alsó tagozatos diákok és szüleik.

A lebonyolításban segítséget nyújtanak a mentősök, a védőnők, az aerobikoktatók, a könyvtárvezető és egy dietetikus is.

A programot 2016-ban szerveztem meg először az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezésegészségügyi Intézet felhívására.

A projekthét elnevezése a HAPPY – Hungarian Aqua Promoting Program for the Young címből ered. Az első évben csak egy osztályt vontam be a projektbe, de 2017-től, felismerve a kezdeményezés fontosságát, a többi alsó tagozatos osztály is csatlakozott tanítványaimhoz. A program kezdetekor elsődleges feladatunk volt a projekt célkitűzéseinek meghatározása a tanulók bevonásával. Ötletbörzével heti tervet készítettünk. A hét során három téma köré csoportosítottuk a feladatokat, ismeretanyagokat, tevékenységeket:

  • a vízfogyasztás fontos szerepe
  • a környezetvédelem, ezen belül
  • a víz védelme
  • az egészséges életmód kialakítása, fejlesztése

A VÍZFOGYASZTÁS

Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezésegészségügyi Intézet honlapján található segédanyagok segítségével megismerhették a gyerekek a vízfogyasztás fontosságát. Az ezt követő napokban a szerzett ismeretek gyakorlására, felidézésére játékos feladatok – activity, táplálékpiramis puzzle, online játékok – szolgáltak. A vízfogyasztási lap és az eredményes munkáért járó vízizsaruigazolvány hozzájárult a motiváció folyamatos fenntartásához. A Happy-hetet dietetikus szakértőnk előadása és tanácsadása színesítette, aki egy film segítségével szembesítette a tanulókat azzal, hogy milyen élettani hatásai vannak a cukros üdítőitalok túlzott fogyasztásának, illetve a vízfogyasztásnak a Föld egyes országaiban.

A KÖRNYEZET

A környezetismeret tananyagának köszönhetően a gyerekek megismerték a víz és vízpart élővilágát, a víz szerepét az élőlények életében. Néhány nap múlva tanulmányi sétát tettünk a közeli csatornához, ahol felidéztük a kisfilm nézése során szerzett ismereteket és vízmintát gyűjtöttünk, majd a mintát mikroszkóp és különböző indikátorok segítségével vizsgáltuk. Megállapítottuk, hogy milyen szenynyeződések pusztíthatják a csatorna növény- és állatvilágát.

A könyvtári foglalkozás központi témája a környezetvédelem, ezen belül a víz védelme és a vízzel való takarékoskodás volt. A tanulóknak a kisfilmek megtekintése után különböző feladatokat – totó, puzzle – kellett megoldaniuk a szerzett ismeretek elmélyítésére. Szabadfoglalkozáson Zelk Zoltán Párácska című meséjéhez készítettünk illusztrációt, a víz körforgásának egyes mozzanatait megjelenítve. A víz világnapjáról megemlékezve vízzel kapcsolatos szólásokat és közmondásokat gyűjtöttünk.

A téma zárásaként elsétáltunk a helyi vízműtelepre, ahol végigkövethettük a víz útját a fúrt kúttól a csapig. Az ott kapott friss vízzel koccintottunk egymás egészségére.

AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD

A Happy-hét kiváló lehetőséget teremt az egészséges életvitel kialakítására. Olyan programok szervezésére nyílik lehetőség, mint:

  • reggeli közös torna gyerekeknek és szülőknek
  • a rendezvénysorozatot záró sportversenyek szülőkkel: talicskatoló verseny, szánkóhúzó verseny, hócsata
  • egészséges ételek készítése (gyümölcssaláta, zöldségsaláta, vendégváró falatkák, teafőzés), a család megvendégelése
  • süteménykészítő verseny egészséges alapanyagokból
  • kreatív szendvicskészítő verseny dietetikus előadása szülőknek
  • ismerkedés a mentősök munkájával, egy mentőautó megtekintése belülről, újraélesztés gyakorlása ambu-baba segítségével
  • kézműves foglalkozások: szappankészítés, kéz- és ujjnyomatrajzok készítése egészséges „kívánságétrend” összeállítása az önkormányzati konyha részére – ezt követően a heti étrend az osztályok menüsora alapján lett kialakítva szűrővizsgálatok a védőnők segítségével: vércukor-, vérnyomásmérés, testtömegindex (BMI – body mass index) megállapítása

A lehetőségekhez mérten igyekszünk olyan híres embereket is megnyerni a cél érdekében, akik személyes példamutatásukkal, tanácsaikkal követendő példaként állhatnak a gyerekek elé. Így vendégünk volt Katus Attila, Tóth Márk, az Óbudai Baseball SE sportolója és Szendrei Bence séf is.

EREDMÉNYEINK

A Happy-hét programjainak köszönhetően érezhetően megnövekedett a vízfogyasztás a tanulók körében. A szülők a programokon aktív részvételükkel biztosították a projekt támogatását. Szükség van azonban az ismeretek, a tapasztalatok újbóli felidézésére, a szerzett élmények felszínen tartására ahhoz, hogy a vízfogyasztás népszerűsége ne csökkenjen. Nagyon nehezen megy a szemléletváltás akkor, amikor a cukros üdítőitalok fogyasztását népszerűsítő reklámokkal kell versenyeznünk. Az egészséges életmódra nevelésben kis léptekkel haladunk előre, de az elért eredmények azt mutatják, hogy jó úton járunk. Terveink szerint a következő tanévben a programba bevonjuk a felső tagozatos tanulókat is. Pedagógus kollégáim nyitottak minden olyan program iránt, amely a felnövő nemzedék egészségesebb életvitelét szolgálja. Megújult a tankonyhánk, ahol kicsik és nagyok egészséges ételeket készíthetnek. Fűszerkertet létesítettünk, és folyamatosan ismerkedünk az egyes fűszerek jótékony hatásával.

Lenkei Gábor szerint „az emberek megszületnek az egészség magas szintjén, jellemzően a teljes egészség állapotában, és aztán nem tudják, hogy mit kell az egészségükkel kezdeni. Minden gyerek kap egy csodálatos virágzó kertet ajándékba az édesanyjától. És aztán nem mondják meg neki, hogy ő a kertésze ennek a kertnek, amit gondoznia kellene!” A Diószegi Lajos Általános Iskola minden pedagógusa sokat tesz azért, hogy tanulóiból olyan kertészeket tudjon nevelni, akik gondot fordítanak a kapott kertre. Az utat megmutatja az iskola, hogy ki tud rajta végigmenni, az mindenkinek a saját felelőssége. Talán még éppen időben vagyunk, és sikerül megragadnunk azt a lehetőséget, amikor fogékonyabbak a gyerekek ezekre az ismeretekre. Bízunk benne, hogy a sok kezdeményezésnek, pályázatnak, programnak köszönhetően felnő egy olyan generáció, amely tudatosabban építi egészségesebb életét.

« Vissza

21 Pedagógiai modell az egészségért

21 Pedagógiai modell az egészségért

Egészségügyi kalauz pedagógusoknak és szülőknek gyermekeink egészségéért. Az itt található jó gyakorlatokat szabadon lehet másolni, adaptálni a helyi igények szerint!

Részletek

Itt azonnal üzenhet alapítványunknak

Név *:
Telefon *:
E-mail *:
Üzenet *:

Az adatkezelésről bármikor jogosult tájékoztatást kérni, valamint az adatok helyesbítését avagy törlését igényelni a “21 Nő az egészségügyért” Alapítvány 1061 Budapest, Király u. 12. címére postai úton, avagy a kertesz.eva@21no.hu e-mail címre küldött levélben.

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Találkozzunk a facebook-on is:

A portál motorja a projekto