Börcsök Tiborné Eszter
Horváthné Szabó Éva
KOMPLEX EGÉSZSÉGNEVELÉS
Felmérésen alapuló egészség- fejlesztés a pedagógusok és szakemberek összefogásával
Az iskolában folyó 15 éve tartó program eredményeit számadatokban mérjük. Azon kimutatások, melyeket a kollégák és a szülők megismernek, azt igazolják, hogy az általunk végzett egészségfejlesztő tevékenység eredményes.
A Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium célja olyan szellem kialakítása, amely tudatos egészségmegőrző és -fejlesztő magatartásra ösztönöz. Ennek érdekében felmérjük tanulóink szokásait, értékrendjét, mentális egészségi állapotát, szabadidős és sporttevékenységeiket, a hátrányos helyzetű, veszélyeztetett, tanulási nehézségekkel küzdő tanulók arányát, a dohányzással, alkoholfogyasztással, drogfogyasztással kapcsolatos magatartásformákat, magatartásproblémákat, az iskolába járó tanulók egészségi állapotát, a testnevelés alól felmentett, gyógytestnevelésre járó tanulókat.
SZÜLŐK ÉS AZ ISKOLA
A diák családi és mikrokörnyezete esetleg egészen más normákat, értékeket, viselkedést vár el a gyerektől, mint az iskola. A hatékony nevelés feltétele, hogy a szülői ház és az iskola megközelítően azonos érték- és normarendszerben gondolkodjon, illetve, hogy a szülő ismerje azokat az értékeket, amelyek alapján az iskola nevelői közössége folytatja a tevékenységét. Törekszünk a szülők bevonására, ennek érdekében összevont szülői értekezletet, szülők akadémiáját, előadások szervezését, igény esetén kerekasztal-beszélgetést, tapasztalatcserét folytatunk.
Az iskolai egészségnapon és egyéb iskolai rendezvényeken való közreműködésre, munkahelylátogatás megszervezésére, pályaválasztási tájékoztatóra, munkájukhoz (hobbijukhoz) kötődő előadás megtartására kérjük a szülőket.
AZ EGÉSZSÉG MINT SZABADIDŐS TEVÉKENYSÉG
Az egészség megőrzésének biztosítása a szabadidős tevékenységnek is jelentős része. Megvalósulása az iskolai tematikus napok formájában, a világnapokhoz kapcsolódva, illetve előadások, vetélkedők keretében zajlik, valamint része lehet nagyobb, regionális versenyeknek is (pl. elsősegélynyújtó, vöröskeresztes, drogellenes, AIDS elleni). Az iskolai Egészségnapot előadások, kötetlen beszélgetések és interaktív foglalkozások formájában, a fiatalokat érintő és érdeklő témákkal szervezzük.
Az Egészségnap az iskolában folyó komplex egészségnevelés része. A projekt tartalmi szerzői a Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium tanárai, védőnője, az iskola igazgatója: Horváthné Szabó Éva. A 15 éve futó program folyamatosan alkalmazkodik a gyorsan változó kor igényeihez és a bővülő lehetőségekhez. Az egyetemi város adottságai lehetővé teszik a lokális szakemberekkel való együttműködést, pl. a Szegedi Egyetemmel, a védőnői hálózattal, autósiskolával. Az osztályfőnöki órák, az évente egyszeri egészségnap és az egész tanévben folyó egészségprogramok miatt az egészségnevelés nem marad marginális kérdés az iskolában.
A 2018-AS EGÉSZSÉGNAP PROGRAMJAI
Egy tanítási nap csak és kizárólag az egészségnevelésről szól, az interaktív előadások és a különböző programok közül szabadon választanak a középiskolás diákok. A programok évről évre változnak, a diákok érdeklődése nagyban befolyásolja a válogatást.
- Beszéljünk a védőoltásokról! (Mikrobiológiai tanszék előadói)
- A balesetmentes közlekedés alapszabályai (Csillag autósiskola programja)
- Párbeszéd a mozgáskorlátozottakkal (a diákok kipróbálják a kerekes széket, megtapasztalják, hogy az „egészségesek” KAPNAK a „korlátozottaktól” segítséget, iránymutatást)
- Védőnők és védőnőhallgatók önálló szervezésű programsorozata aktuális kérdésekről
- Véradás (tavaly 30 gyerek adott vért!)
- Füstmentes iskola (a dohányzás és a vízipipázás hatásai, következménye az egészségre)
- Sötét szoba (teljesen lesötétített szobában a diákok megtapasztalják, hogy a látásukban korlátozottak hogyan érzékelik a világot)
- Orvostanhallgatók interaktív előadása
- Szülői felajánlások az egészségnevelés érdekében
- Bűnmegelőzés – rendőrségi szakember
- Drogambulancia – drogprevenció
EGÉSZ ÉVES PROGRAM
Pedagógiai műhely
Az osztályfőnökök, ifjúságvédelemmel foglalkozó megbízott tanár, iskolaorvos, védőnő, iskolapszichológus együttműködése. Feladatuk a tanulóink szokásainak, értékrendjének, mentális egészségi állapotának, szabadidős és sporttevékenységének felmérése; a felmérés feldolgozása és értékelése; és az éves egészségnevelési programterv elkészítése az eredmények figyelembevételével.
Osztályfőnöki órákon
Évfolyamonként 10 órában a testi-lelki egészség megóvása, káros szokások kialakulásának megelőzése témaköreivel foglalkozunk. Közreműködők: osztályfőnök, iskolaorvos, védőnő, az SZTE orvostanhallgatói, SZTE Főiskolai kar IV. éves védőnőhallgatói, az ÁNTSZ munkatársai, a Drogambulancia, a rendőrség szakemberei, felkért szakemberek stb. Módszerek: beszélgetések, előadások, szituációs játékok.
Tanórán kívüli programok
Önismereti, konfliktuskezelő, kommunikációs és tanulást segítő tréningeket, előadásokat, kortárs segítő képzést szervezünk. Felelőse: az osztályfőnöki munkaközösség vezetője. Közreműködők: képzett szakemberek.
Akciók a diákok szervezésében
Iskolai egészségnap, Ne gyújts rá! világnap, AIDS világnap, véradás, stb.
KOMPLEX EGÉSZSÉGNEVELÉS
Az iskolában működő védőnői szolgálat, illetve a félállásban foglalkoztatott iskolapszichológus óriási segítséget jelent a diákok, a szülők számára, és jelentősége felbecsülhetetlen az iskolai oktató-nevelő munkában. Az iskola védőnője évente 2 alkalommal (félévkor és év végén) ismerteti az iskola diákjainak egészségi mutatóit. Felméri a diákok fizikai állapotát (testsúly, magasság, fizikai erőnlét, dohányzás, fejfájás, kialvatlanság, stressz), az adatok visszamenőleg 6 évre kimutathatóak.
A pszichológus – hasonlóan a védőnőhöz – beszámol a pedagógusoknak a diákok legjellegzetesebb problémáiról, panaszairól. Tisztában vagyunk azzal, hogy csak a szülőkkel összefogva érhetünk el valódi eredményt. Az ő tájékoztatásukat szem előtt tarva indítottuk el a Szülők Akadémiája előadássorozatot, ahol aktuális egészségügyi kérdésekről beszélgetünk. Az osztályfőnöki óra keretében különböző testi-lelki egészséget szolgáló témaköröket dolgozunk fel, mint például: stresszkezelés, kudarckezelés, pozitív gondolkodás. A „Füstmentes iskola” szintén egész éven át futó program. A dohányzás és a középiskolás korosztályban népszerű vízipipázás mellékhatásairól interaktív eszközök segítségével tájékoztat a program, évente felmérést végez a programot irányító pulmonológus, aki az adatokat az egészséges életmód szolgálatába állítja.