Kurucz Erika

TANÍTÓ
Deák Téri
Általános Iskola

Sopron
ÉRDEKES KÍSÉRLETEK SEGÍTSÉGÉVEL FIGYELJÜK MEG A KÖRÜLÖTTÜNK LÉVŐ VILÁG TÖRVÉNYSZERŰSÉGEIT

Bemutatkozás

Pedagógus családban nőttem fel. Édesanyám a mai napig aktív középiskolai tanár, ő a példaképem a hivatásom iránti elkötelezettségben. Tőle tanultam meg, hogy a tananyag átadása kevés, a ránk bízott gyerekek formálása, nevelése legalább annyira fontos. Már gyerekként eldöntöttem, hogy követni fogom őt a pályán azzal a különbséggel, hogy én a kisgyerekekkel való foglalkozást választom. Ők a legnyitottabbak a világ dolgaira, így nekünk, tanítóknak, akikkel a nap nagy részét töltik, különösen nagy a felelősségünk az értékes, boldog, kiegyensúlyozott felnőtté válásukban.

1991-ben végeztem az Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolán, ettől kezdve pedagógusként dolgozom. Első munkahelyem egy Sopron melletti faluban, Kópházán volt, 1999-től dolgozom mostani munkahelyemen. A pályám szépsége magában a hétköznapokban rejlik. A közös élmények megélésében, a vidám arcok látványában, egy-egy szívből jövő kis ajándékban, a kedves szavakban, amit csak gyerekszáj tud őszintén megfogalmazni. Élményként élem meg, hogy a közösen átélt programok hatására szeretik, elfogadják egymást és elismerik a másikat. Különös öröm számomra, ahogy egymás sikereinek örülnek. Mindez megvalósíthatatlan lenne segítő szülői háttér nélkül, nagy ajándéknak tartom az élettől, hogy tanítványaim szülei elismerik a munkámat és támogatnak a céljaim elérésében.

Kiemelkedő élmény volt számomra, hogy mostani és előző tanítványaim szüleinek javaslatára a Kisalföld napilap szervezte pályázatban 2018-ban Győr-Moson-Sopron megye legszeretettebb tanítójának választottak. Ezzel megerősítést kaptam, hogy ne adjam fel elveimet, ne térjek le az általam választott útról.

Az egészségnevelés számomra nem külön program. Felfogásom szerint a nevelés nem jelenthet mást egy pedagógus számára, mint a testi-lelki jólétre nevelést, melynek ő maga is részese és példaadója. Három gyermekemet is ebben a szellemben nevelem, tanítványaim és szüleik az ő életükön is láthatják nevelési elveim hitelességét és sikerességét.

Osztályommal rendszeresen járunk múzeumpedagógiai órákra a soproni Esterházy Palota Erdészeti Múzeumba. Ezeken az órákon felelevenítjük a néphagyományokat. Dalokkal, kézműves munkákkal, versekkel, elbeszélésekkel idézzük és őrizzük a régi idők értékeit. Kihasználjuk Sopron és környéke páratlan természeti értékeit, tanulmányi sétákat, kirándulásokat teszünk minden évszakban, megfigyelve az adott időszak szépségeit.

A BDEG Öveges projektjének partneriskolai lehetőségét kihasználva labor órákon ismerkedünk a tudomány világával. Érdekes kísérletek segítségével figyeljük meg a körülöttünk lévő világ törvényszerűségeit. Számomra természetes volt, hogy gyermekeimet egészségtudatos életmódra nevelem, hiszen én ugyanezt a nevelést kaptam gyerekként a családomban. Ugyanakkor magánemberként és pedagógusként is azt tapasztalom, hogy a legtöbb családban az egészséges életforma nem működik. Ezért vált meggyőződésemmé, hogy a legérzékenyebb, legfogékonyabb korosztály pedagógusaként a tanórákon is foglalkoznom kell az egészséges életmóddal, és tudásomat úgy kell átadnom a gyerekeknek, hogy az számukra pozitív élmény legyen.

Tanítványaim elfogadják elveimet, szüleik megértő partnerek, akik követik nevelési tanácsaimat. A legnagyobb elismerés számomra, amikor egy-egy óra után a gyerekek elmesélik, hogy szüleikkel az előző heti programjainkat ismételték meg, vagy az általam javasolt ételeket, italokat fogyasztották.

LABORSULI

A kísérletek által megszerzett anyagismeret segíti a tudatos fogyasztói szokások kialakulását.

„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, és megtalálja a munkát, amit szeretni fog. Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája.” (Szent-Györgyi Albert)

Cél

Az egészséges táplálkozás jelentőségét ma már senki nem vitatja, mint ahogy azt sem, hogy milyen következményei vannak korunk elterjedt táplálkozási szokásainak. A kétségtelenül finom édességek, az alacsony tápanyagtartalmú, viszont ízletes élelmiszerek a szervezet számára súlyos megterhelést jelentenek, amelyek negatív hatásai már gyermekkorban jelentkeznek. A Laborsuli kísérletein a gyerekek megismerkednek az anyaggal, ami körbeveszi őket, amit adott esetben elfogyasztanak. A gyerekeken keresztül a szülők is befolyásolhatók. Így az egészséges táplálkozás témában született labor óráim célja az, hogy rávezessem a gyerekeket a minőségi táplálkozás fontosságára, ezáltal tudatos fogyasztóvá, vásárlóvá téve őket, s rajtuk keresztül a szüleiket.

OKTATÁSI HÍD

2012-ben egy pályázat keretein belül lehetőségem nyílt egy projektben kidolgozni az egészségneveléssel kapcsolatos elképzeléseimet. A Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium (BDEG) és Partneriskolái szisztematikusan törekszenek az iskola természettudományos oktatásának megújítására. Ennek az együttműködésnek a célja az egészséges életmódról és táplálkozásról szóló ismeretek átadása. Az iskolák közötti együttműködés egyik elágazása a Laborovi – Laborsuli, amelynek módszertani segédanyagagát öt évvel ezelőtt dolgoztam ki édesanyám, Horváth Lucia, a BDEG Öveges projekt szakmai vezetőjének kérésére.

A tömbösített laborórák programjait osztályaimmal először a BDEG laboratóriumában próbáltam ki, majd az évek során folyamatosan fejlesztettem olyanná, melynek révén osztálytermi körülmények között is kivitelezhetővé vált, így az elmúlt években tantermi körülmények között is tartottam tömbösített laborórákat saját osztályomnak.

A programot alkalmazzák a BDEG labortanárai az Öveges projekt 11 partneriskolája alsó tagozatos természetismeret tantárgyi tömbösített laboróráin is.

KÍSÉRLETEZZÜNK EGYÜTT!

Az órák tematikája és segédanyagai (PP-prezentáció, tanítói útmutató és kísérletleírás) a természetismeret tantárgy tantervi követelményeire épülnek és az epochalis oktatás elveit alkalmazva dolgozzuk fel az anyagok és halmazállapotaik, valamint a testünk és egészségünk témakört.

Az egyszerű, de mégis látványos kísérletek során ráirányítjuk a gyerekek figyelmét olyan részletekre, amelyek egy-egy vásárlásnál, vagy egy mindennapi étkezésnél lényegtelennek tűnnek, holott ha valaki a minőségi életet választja, ezeket a részleteket nem hagyhatja figyelmen kívül.

Bemutatjuk például, hogy elképzelhető, hogy a „tejszínhab”, amit szép külleme miatt leemelünk a polcról, esetenként nem is tejtermék, hanem a szervezetünk számára nagy mennyiségben igencsak megterhelő növényi olajat tartalmazó származék.

Kísérletekkel bizonyítjuk, hogy a szép, színes, jó aromájú, táplálkozásunk szempontjából teljesen felesleges mesterséges üdítők hasonmásait tízéves gyerekek is pillanatok alatt előállíthatják egy osztályteremben is például káposztalé indikátor és egy kis cukor segítségével, csak ők nem adhatják el jó pénzért.

A JÖVŐ TUDATOS VÁSÁRLÓI

Az órák nagy sikert aratnak a gyerekek körében. Csoportokban dolgozva csodálkozhatnak rá az összefüggésekre. Játékosan tanítva, észrevétlenül rávezethetők arra, hogy meg tudják különböztetni a fontos és a lényegtelen dolgokat. Nem titkoljuk azonban azt a célt, hogy ezt a tudásukat tudatosan használják fogyasztóként, vásárlóként.

Az elmúlt öt évben számos kedvező visszajelzést kaptam gyerekektől, szüleiktől és az óráimon részt vevő pedagógusoktól ugyanúgy, mint a BDEG Öveges projekt keretében szervezett és osztályommal tartott bemutató órák és konferenciák résztvevőitől. Munkánk sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint amikor a szülők elmesélik, hogy vásárláskor a gyerekeik megnézik, hogy mit tartalmaz az az élelmiszer, amit a kosarukba tesznek.

AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD

A táplálkozás minősége és mennyisége kihat az életminőségünkre, meghatározó a hétköznapjainkban. A körülöttem lévő gyerekek szerencsére olyan közegben élnek, ahol nem kell a napi betevő falatért aggódniuk.

A táplálékaik minőségével kapcsolatban azonban gyakran találkozom megkérdőjelezhető dolgokkal. Naponta szembesülök azzal, hogy a gyerekek szívesen fogyasztanak cukros italokat, indokolatlan mennyiségű édességet. Nagyobb korukban a tízóraira kapott pénzből értelmetlen, a szervezet számára felesleges dolgokat vásárolnak. Egy-egy közös ebédelés során egy sima fintor egy arcon már elég ahhoz, hogy több gyerek étele érintetlen maradjon.

A helytelen táplálkozásnak rövid és hosszú távon is negatív következményei vannak. A hazai lakosság egészségügyi állapotáról szóló adatok azt bizonyítják, hogy változtatni kell az életmódunkon. A súlyproblémák, a vitaminok, ásványi anyagok hiánya és a fentiek következményeként kialakult betegségek (cukorbetegség, magas vérnyomás, pszichés betegségek, figyelem- és magatartászavar) sok esetben elkerülhető, ha az egészséges életmódot választjuk. A gyerekek persze még nem látják az összefüggést a túlzott édességfogyasztás és a betegségek között, de azt megértik, hogy a helytelen táplálkozás nem marad következmények nélkül.

« Vissza

21 Pedagógiai modell az egészségért

21 Pedagógiai modell az egészségért

Egészségügyi kalauz pedagógusoknak és szülőknek gyermekeink egészségéért. Az itt található jó gyakorlatokat szabadon lehet másolni, adaptálni a helyi igények szerint!

Részletek

Itt azonnal üzenhet alapítványunknak

Név *:
Telefon *:
E-mail *:
Üzenet *:

Az adatkezelésről bármikor jogosult tájékoztatást kérni, valamint az adatok helyesbítését avagy törlését igényelni a “21 Nő az egészségügyért” Alapítvány 1061 Budapest, Király u. 12. címére postai úton, avagy a kertesz.eva@21no.hu e-mail címre küldött levélben.

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Találkozzunk a facebook-on is:

A portál motorja a projekto