Móricz Károlyné Erika

TANÍTÓ
Dunaújvárosi Móricz Zsigmond
Általános Iskola

Dunaújváros
AZ EGÉSZSÉGÜNK SOKSZOR APRÓSÁGOK SOROZATÁBÓL ÁLL

Bemutatkozás

Tanítóként dolgozom a Dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskolában, környezetismeretet, matematikát, technikát és testnevelést tanítok. Édesanyám úgy látta kislánykoromban, hogy belőlem jó közgazdász lehetne, mert könnyen eligazodtam a káoszban, és végtelen türelemmel rendet is tudtam teremteni. Én azonban másként döntöttem, a családi vonalat vittem tovább, a gyerekekkel való foglalkozás hagyományát.

A pedagógusi pályán immár 32 éves tapasztalattal rendelkezem. Először óvónői képesítést szereztem, majd gyakorlatvezető tanárom biztatására továbbtanultam, így lettem tanító. Szüleim és tanáraim széles látóköre, szakmai felkészültsége minta volt számomra. A közvetlen tapasztalatszerzés, a játszva tanulás fontosságára ők hívták fel a figyelmemet.

A legszebb feladatomnak a gyermekek tudatos nevelését, a tudásvágy kialakítását tartom, miközben megőrizzük a hagyományos emberi értékek tiszteletét is. Fontos, hogy hitelesek maradjunk ebben a világban, megfeleljünk a 21. század elvárásainak, de azt látom, hogy nem tudunk teljes életet élni, ha nincs körülöttünk a szerető, támogató, őszinte kritikát megfogalmazó család a saját maga által kialakított szokásaival. Tanítóként azon dolgozom, hogy esélyegyenlőséget biztosítsunk minden gyermek számára, megteremtsük annak lehetőségét, hogy egészséges és sikeres felnőtté váljanak.

Különleges iskola a miénk. Olyan minőségközpontú szemléletet képvisel, mely teret ad a jó gyakorlatok, az innovatív elképzelések megvalósulásának. Minden programnak megvan a felelőse, de az előkészületek és a lebonyolítás során mindenki eggyé válik, így lesznek a programok igazán tartalmasak.

A munkát úgy kell irányítani, hogy közben felmérjük a tanulók észlelését, figyelmét, emlékezetét. Értő szemmel kell válogatnunk a feladatok között, hogy azok a legszélesebb körben szolgálják a tanítványaink részképességeinek a fejlődését, megalapozva így az iskolai tudást.

Az egészségünk sokszor apróságok sorozatából áll. A szokás nagy úr, vannak jó és kevésbé jó szokásaink, amelyek észrevétlenül meghatározzák a mindennapjainkat. Rohanó világunkban megváltozott az étkezésünk, nincs időnk nyugodtan, körültekintően bevásárolni, enni. Sok család a legegyszerűbb módot választja: gyorsétteremben vásárol, vagy a gyermeknek megveszi a kívülről mutatós, de annál egészségtelenebb pékárut. Sokan ragaszkodnak ezekhez az ételekhez, amelyek cukrok, édesítőszerek, adalékanyagok különféle változatait tartalmazzák, s amelyek tartós fogyasztása elhízást, fogászati és egyéb problémákat okozhat.

Fontosnak tartom, hogy tanítványaim is minél több ismeretet és tapasztalatot szerezzenek a fogápolásról, szájhigiéniáról. Nem árt a tisztánlátás, az összefüggések érzékeltetése, jó, ha látják a gyerekek, hogy a helyes fogápolás megóvja a fogaink épségét. Kétszer öt percet kell beépíteni a napi rutinba, és ez a néhány perc rengeteg kellemetlenségtől, fájdalomtól, esztétikai problémától óv meg bennünket. Környezetemben azt látom, hogy a fogápolást a családok jelentős százaléka elhanyagolja, így lesz sok gyerekből már egészen korán hiányos, rossz fogazatú felnőtt. A Legyünk cukornyomozók programmal ezeknek a gyerekeknek kívánunk segíteni, célunk, hogy az egészséges életmódot ne „tanítsuk”, hanem játékélményt teremtsünk, mely közben a gyermekek észre sem veszik, hogy tanulnak.

LEGYÜNK CUKORNYOMOZÓK!

A helyes fogápolási szokások játékos tanítása

A szép mosoly megtartása egész életünkben fontos, mind esztétikai, mind társadalmi és szociális szempontból. Tíz éve felépítettem egy programot, melyben az egészséges táplálkozás és a fogápolási szabályok korai elsajátítására helyeztem a hangsúlyt.

Cél

A program akkor eredményes, ha a gyerekek egy életre megtanulják a helyes fogápolást és beépítik azt a hétköznapjaikba. Ezt készítjük elő az fogazatról szóló ismeretek átadásával, amelyek jól beépíthetők a különböző tantárgyakba, de úgy láttam, hogy ez nem elegendő, ezért játékos foglalkozások, kisérletek, folyamatos cukornyomozás teszi teljessé a programot.

CÉLCSOPORT:

1–4. osztályos diákok.

A TANULÁS ÉLMÉNY

Az alsó tagozatos gyermekek az életkori sajátosságaiknak megfelelően játékos, szemléletes bemutatókon, kísérleteken keresztül ismerkednek a fogainkkal, azok felépítésével. Felhívjuk a figyelmet a káros, fogszuvasodást, fogínybetegséget előidéző baktériumok szerepére is. A munka során kiaknázzuk a különböző tantárgyak adta lehetőségeket is. Így például olvasás órán az iskolai könyvtárban fogakkal kapcsolatos szólásokat gyűjtünk és versikéket írunk, matematikaórán megbecsüljük, mennyi ideig elég egy tubus fogkrém, vagy kiszámoljuk, mennyi cukrot eszünk meg egy kis nassolással. Természetismeretből az összegyűjtött élelmiszercsomagolásokon található adatokat értelmezzük és kísérleteket végzünk, rajz és vizuális kultúra órán közmondásokat illusztrálunk vagy plakátokat készítünk, de még a történelemórákra is lehet találni érdekességeket a szájápolás történetéből.

KÍSÉRLETEK

A főfoglalkozás napjának leglátványosabb elemei a kísérletek, amelyekre a gyerekekkel már napokkal-hetekkel korábban felkészülünk. Az egyik kísérletben két héten át tejfogakat áztatunk kólában – itt ügyelni kell a folyamatos újratöltésre is. Azt tapasztaljuk, hogy megfeketedik és megpuhul a fog, ennek tükrében össze tudjuk foglalni a kóla káros hatásait.

A „tojáskísérlet” időtartama nyolc nap. Ennek során a tojás két felét különböző jellel – X és pipa – látjuk el, a pipával jelölt részt fluoridos fogkrémmel kenjük be, míg a másik felét kezeletlenül hagyjuk. A tojás héja kalcium tartalmú, éppen úgy, mint a fogzománcunk, ezért jó minta a bemutatásra. A tojásokat tojástartóba helyezzük, és jól lezárjuk fóliával 7 napig. A foglalkozás előtt egy nappal néhány letisztított tojást 24 órára ecetbe teszünk. Az ecet a savat helyettesíti a kísérlet során. A demonstráció napján megvizsgáljuk az ecetben áztatott tojások mindkét felét. Azt tapasztaljuk, hogy a tojások X-szel jelzett, nem védett felén buborékok keletkeznek, mert a sav támadja a tojáshéjat, míg a védelemmel ellátott oldalt a fluorid ellenállóbbá tette. Ennek kapcsán felelevenítjük a tanult ismereteket a fogzománcról, a kalcium tartalomról, a fluorid és a savak, valamint a baktériumok szerepéről.

A harmadik kísérletben egy hétre ételeket zárunk zacskóba, hogy bemutassuk a megromlásuk folyamatát, és érzékeltessük, hogy az ápolatlan szájban milyen állapotok alakulhatnak ki.

JÁTÉK, JÁTÉK, JÁTÉK

Általánosságban is törekszünk a szemléltetésre és az élményszerű bemutatásra. A fogak felépítéséről és a fog romlásának folyamatáról filmet vetítünk, de fogorvostól kölcsönzött maketten is megnézhetik a gyerekek a fogsor szerkezetét. A helyes fogmosás technikáját játékosan sajátíthatják el: a fogakat diákok, a fogkefét egy autómosó kefe, a lepedéket vászondarabok „alakítják”, így tudnak gyakorolni.

A közös játékok nem maradnak ki az eszköz- tárunkból a cukornyomozók napján sem.

  • Az első és második osztályosok labirintusból próbálnak kijutni vagy különbségeket keresnek két kép között.
  • Az idősebbek keresztrejtvényt fejthetnek, totót töltenek ki, vagy szövegkiegészítő, esetleg versíró feladatot kapnak.
  • Együtt keressük meg a „rejtett” cukrokat, tippeljük meg adott élelmiszerek cukortartalmát.
  • Az ételeket a fogak egészségére gyakorolt hatása alapján csoportosítjuk.
  • Az eredményeket plakátokon, faliújságon mutatjuk be.
  • A visszacsatolást apró jutalmakkal – kártyákkal, matricákkal, almával, a fogorvosoktól kapott kis tubusos fogkrémmel – is megerősítjük.

FOGÁPOLÁSTÓL AZ ÉLETMÓDIG

Beszélünk a megelőzés fontosságáról, melynek elemei a fogaink évente kétszeri ellenőrzése, a nassolás elkerülése, az alapos rágás, és a fogkefe 3–4 havonta történő cseréje is.

Ráébresztjük a gyerekeket, hogy édességek helyett fogyasszanak inkább friss gyümölcsöket, zöldségeket, magvakat, kóla helyett cukormentes italokat vagy vizet, és válasszanak magas kalciumtartalmú élelmiszereket.

Harcolunk az olyan tévhitek ellen is, mint hogy „a tejfogakat nem kell ápolni”, „a rossz fogak örökletesek”, „a fluorid nem fontos”, vagy hogy az alapos fogmosáshoz erős dörzsölésre lenne szükség.

A program során törekszünk arra is, hogy a gyerekek „megbarátkozzanak” a fogorvossal és a fogorvosi székkel, sokan ugyanis – a legtöbbször a rossz családi minták és a „rémtörténetek” miatt – ha nem is félnek, de tartanak a fogorvosi vizsgálattól. Igyekszem velük megértetni, hogy a fogak állapotának rendszeres ellenőrzése, és a fogaik egészségét szolgáló esetleges kezelések szakértő kezekben fájdalommentesek. Ez utóbbiak azonban a minimálisra csökkenthetőek a rendszeres szájápolással. A szülőknek pedig – ha nem biztosak abban, hogy a gyermek szájhigiéniája megfelelő – speciális plakkfestő tablettákat ajánlok, amelyet ha a gyermekek elrágnak, majd vízzel leöblítenek, akkor a tablettában lévő pigmentek segítségével láthatóvá válnak a lepedékek. A tabletta segítségével kideríthető, hogy mely pontokon helytelen a gyerek fogmosási technikája.

A foglalkozásoknak hamar híre ment a városban, és az intézmények felkérésére, az iskolai védőnőhálózat szervezésében már két másik általános iskolába is elvihettem a programomat.

« Vissza

21 Pedagógiai modell az egészségért

21 Pedagógiai modell az egészségért

Egészségügyi kalauz pedagógusoknak és szülőknek gyermekeink egészségéért. Az itt található jó gyakorlatokat szabadon lehet másolni, adaptálni a helyi igények szerint!

Részletek

Itt azonnal üzenhet alapítványunknak

Név *:
Telefon *:
E-mail *:
Üzenet *:

Az adatkezelésről bármikor jogosult tájékoztatást kérni, valamint az adatok helyesbítését avagy törlését igényelni a “21 Nő az egészségügyért” Alapítvány 1061 Budapest, Király u. 12. címére postai úton, avagy a kertesz.eva@21no.hu e-mail címre küldött levélben.

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Találkozzunk a facebook-on is:

A portál motorja a projekto