Nagyné Pap Mariann

Pataki Marianna

Nagyné Pap Mariann
További részletek
TANÍTÓ
Egri Lenkey János
Általános Iskola

Eger
...AKI EGÉSZSÉGES, AZ KIEGYENSÚLYOZOTT. AKI KIEGYENSÚLYOZOTT, AZ BOLDOG...

Bemutatkozás

1999 szeptembere óta, vagyis kereken 20 éve tanítok. A nővéremet követtem, aki szintén pedagógus. Ő a példaképem, a mai napig felnézek rá. Nagyon tetszett, ahogyan mesélt a gyerekekről, az óráiról, az ötleteiről. Gondoltam, megpróbálom én is. Mai napig, amikor találkozunk, megosztjuk egymással az élményeinket, a családtagok már menekülnek, mert mi mindig csak tanítunk, még a szabadidőnkben is.

A legszebb az, amikor fel tudom kelteni a tanulók érdeklődését, amikor úgy tudok valamit mesélni vagy magyarázni a gyerekeknek, hogy ők tágra nyílt, csillogó szemekkel figyelnek, majd számtalan kérdést tesznek fel a témával kapcsolatban és elmondják azt, amit tudnak róla. Felemelő érzés az is, amikor volt tanítványok visszajönnek az iskolába, és örömmel mesélnek a közösen megélt emlékekről.

Egy pedagógus, főleg egy tanító folyamatosan, egész tanévben egészségre nevel. Amikor ránk bíznak harminc teljesen különböző kisgyereket, akik mind máshonnan jöttek, másként élnek, mást és máshogyan tanultak, nagyon fontos, hogy egységesítsük az egészséges élet szabályait. Így például a helyes kézmosást, a mosdóhasználatot, a sport fontosságát, az étkezések rendjét, az öltözködést, az egymásra figyelést, a másik meghallgatását és elfogadását, a tanulási szokásokat, lelki békénk megteremtését évről évre hangsúlyozzuk. Mert aki egészséges, az kiegyensúlyozott. Aki kiegyensúlyozott, az boldog. Aki boldog, az jól teljesít, és aki jól teljesít, – legyen az tanuló, tanár, szülő, nagyszülő, rendőr, orvos, pék, szakács vagy bármi más .... – az értelmet és értéket ad az életnek és a jövőnek.

Pataki Marianna
További részletek
TANÍTÓ
Egri Lenkey János
Általános Iskola

Eger
...AKI EGÉSZSÉGES, AZ KIEGYENSÚLYOZOTT. AKI KIEGYENSÚLYOZOTT, AZ BOLDOG...

Bemutatkozás

1977. július 1-től dolgozom pedagógusként, örömömet leltem a tanításban, az órákra való felkészülésekben. Töretlenül hiszek abban, hogy ha gyerekekkel foglalkozom, magam is megőrizhetek valamit a gyermeki énemből. 2018-ban munkám eredményeként átvehettem a Miniszteri Elismerő Oklevelet, amit egy volt tanítványom konferált fel. Nagyon megható érzés volt.

A legszebb és egyben a legnehezebb is ezen a pályán, hogy el tudjuk fogadni azt, hogy az emberek más-más jellemvonásokkal, értelmi és gondolkodási képességekkel rendelkeznek. Az évek során adódó nehézségeken a lelkesedésem és a kreativitásom segített át. Sajnos egyre kevesebb idő jut a kommunikációra, a gyerekek megismerésére, és egyre több időt vesz el a kötelező feladatok megoldása és az adminisztráció.

A tanítás legfőbb eszköze a pedagógus személyisége, ez a legbiztosabb viszonyítási pont, hiszen a gyerekek reakciói pontosan jelzik a jó irányt. Meghatározó élményem volt, hogy taníthattam, fejleszthettem a tanulásban akadályozott és mozgássérült gyerekeket. Sokat köszönhetek nekik. Miközben sok kedvességet, szeretetet kaptam tőlük, én magam is változtam, empatikusabb lettem.

Egészségneveléssel 1987 óta foglalkozom. Az egészség olyan érték, amiért folyamatosan tenni is kell annak érdekében, hogy az egészségmegőrzés a mindennapi élet részévé váljék. Számomra a 30 éve tartó, minden évben megszervezett Makk Marci hét programjai egyúttal azt is jelentették, hogy a jövő generációját segítjük, amikor a gyerekekkel megismertetjük az egészséges életmód szabályait.

MAKK MARCI HÉT

Játékos egészségfejlesztés a szülők és Eger város egészségügyi szakembereinek bevonásával.

1987 novemberében alsó tagozatos iskolai programként rendeztük meg a Makk Marci hetet. A névválasztást a diafilmen, illetve a könyvben, színezőkben megjelenő kedves figura adta. Ezzel indult útjára játékos egészségfejlesztő hetünk, melynek célja az egészséges életmódra nevelés volt és ez ma is. 2001-től a felsős osztályok is csatlakoztak a tematikus egészség héthez.

Cél

Az eltelt három évtizedben az iskolánkban összegyűjtött tapasztalatok azt mutatják, hogy újszerű programunkkal pozitív változást indítottunk el. Mindvégig feladatunk volt, hogy az örömteli légkörben végzett, játékos elemekkel tarkított tevékenységek és mozgások közben szerzett ismereteket a mindennapokban is használni tudják a gyerekek. A programok amellett, hogy szórakoztatóak, sok új ismeretet is adnak a diákoknak.

JÁTSZIK A GYERMEK,

JÁTSZANAK A SZÜLŐK

A diákokat érő egészségnevelő hatások csak akkor sokszorozódnak meg, ha a gyerekek nyelvén szólnak, „megszólítják” őket, játékosak és egy irányba mutatnak. Minél fiatalabb korban találkoznak gyermekeink az egészséges életmód alapjaival, annál egészségesebben kerülhetnek ki az iskolapadból. A program haszna és hatása vitathatatlan. Nemcsak a tanulók, hanem a szülők is izgatottan várják, hogy miről szól a következő Makk Marci hét. Kíváncsiak arra, hogy milyen új elemek kerülnek a programokba, és sokszor kérik, hogy a jól bevált, közkedvelt, immár hagyományos elemeket se vegyük ki. Jól tükrözi a szülők lelkesedését, hogy egyre többen vesznek részt a közös munkában. Előadásokat tartanak, kézműves foglalkozásokat szerveznek. Legutóbb például nagy sikert aratott egy új versenyfeladat, amikor arra kértük a gyerekeket és szüleiket, hogy készítsenek egészséges süteményt. Minden osztályból egy édes vagy sós süti elkészítését kértük (nem volt kötelező), ami azt jelenti, hogy 18 féle kreációra számítottunk. Ehelyett 37 érkezett...

A gyerekek körében nagy tetszést aratnak az újdonság erejével ható, játékos, hozzájuk közel álló programok. Faliújság készítése, a Makk Marci figura megjelenítése, különféle gyűjtőmunkák, az osztálytermek feldíszítése, plakát- és rajzpályázat, a megrendezendő vetélkedő. Tornázunk a szünetekben, egészséges tízórait készítünk, kirándulunk hétvégén. A programhéten megrendezésre kerülő vetélkedőn jelen vannak az osztályaink képviselői, ezért a feladatokat differenciálnunk kellett. Az első osztályosok gyurmáztak, színeztek, magvakat válogattak. A nagyobbak totót, feladatlapokat töltöttek ki, szólásokat magyaráztak vagy tisztálkodási felszereléseket kellett felismerniük tapintás útján. Az elmúlt évben legjobban az öltözködési versenyt kedvelték és a kóstolót, ahol zöldség és gyümölcsdarabkákat kellett beazonosítani ízlelés alapján.

Az egészséges életmód népszerűsítésével a szülők körében is partnerre találtunk. Így születhetett meg a:

  • Vitaminporta, ahol a szülők zöldség-gyümölcs kóstolóval fogadták a tanulókat.
  • Gyümölcsszobrászat – a terménybábokat készítettek otthon a gyerekekkel együtt. A kész munkákat az iskolai folyosókon állítottuk ki.
  • Teák utcája, ahol gyógynövényekből, gyümölcsökből készített teákat kóstolhattak a gyerekek az iskola folyosóin.

MOTIVÁLT KOLLÉGÁK ÉS SZAKÉRTŐK

Minden évben egyre több változatos elemmel bővült a programunk, mindig szem előtt tartva, hogy ezen a héten tudatosan irányítjuk a figyelmet a testi-lelki harmóniára, a prevencióra, az egészséges táplálkozásra, a rendszeres testmozgásra, a helyes napirendre, a mindennapi sportolásra. Az egészséghetet témanapokra bontjuk és kijelöljük az aznapi feladatokat, s mindezt kiegészítik a különféle előadások, filmvetítések, közös iskolai vagy kiscsoportos programjaink.

A szülők segítségével már a kezdetekben előadókat mozgósítunk: orvosok, gyógyszerészek, egészségügyi dolgozók, az ÁNTSZ munkatársai, egészségügyi szakközépiskola tanárai és növendékei osztják meg velünk tudásukat, tapasztalataikat. Hagyománnyá vált, hogy ilyenkor iskolai kirándulást szervezünk, amely tartalmában kapcsolódik a témahéthez. Így jutottunk el például a Mezőgazdasági Múzeumba, a Természettudományi Múzeumba, a Planetáriumba.

A kollégák közül évről-évre egyre többen vesznek részt az előkészületekben is. Megosztják ötleteiket, megszervezik külsős előadók szerepeltetését, dekorálják az iskolát, a tantermeket. Fontosnak tartjuk, hogy a kisebbek tanulhassanak a nagyobbaktól, ezért felső tagozatos diákok tartanak kiselőadásokat az alsósoknak az adott témanapnak megfelelően.

A MÉRHETŐ SIKER

A Makk Marci hét minden évben kiemelt programként szerepel intézményünkben, hiszen egyrészt 32 éves múltra tekint vissza, másrészt öt napos programmá nőtte ki magát, mely az egész iskolát érinti. S bár a pedagógusok a tanév minden napján foglalkoznak az egészségneveléssel, ezen a héten minden erről szól. A gyerekek megtapasztalhatnak, kipróbálhatnak dolgokat, különböző egészségügyi szakmákat ismerhetnek meg, ezzel is megkönnyítve a pályaválasztás előtt álló diákok döntését, mely komoly lelki feszültségeket okozhat, ha nincsenek terveik. Megtanulhatják, mik a dohányzás, a kábítószerfogyasztás, az internethasználat veszélyei. Szakértő segítséggel készítenek egészséges ételeket, évről évre hallják, hogy mennyi folyadékot kell naponta fogyasztani, mennyit kell aludni, hogy osszuk be az időnket, hogyan lehet segíteni egy bajba jutott emberen, hogyan segítsük egymás tanulását. Megismerkedhetnek különböző sportágakkal, kipróbálhatnak különböző sporteszközöket.

Minden egyes Makk Marci hét nagy élményt jelent. Főleg, amikor a már elballagott tanulók visszajárnak a programokra, vagy esetleg már ők tartanak előadásokat a mostani lenkeys diákoknak, mert időközben szakápolók, edzők, szociális segítők, esetleg olimpikonok lettek.

S bár egy ilyen program megtervezése, megvalósítása nem kis feladat, mindenképpen érdemes vállalni az ezzel járó fáradságot. Megéri azokért a gyerekekért, akik évek múlva is a Makk Marci hetet emlegetik. Megéri azokért a gyerekekért, akik már felnőtté válva a mi iskolánkba íratják gyermekeiket, és immár szülőként kitörő lelkesedéssel szerepelnek a programjainkon. S nem utolsó sorban megéri azokért a külsős előadókért, akik már ismerve az iskolánk hagyományát, önként jelentkeznek egy-egy előadásukkal, csatlakozva a felnövekvő nemzedék egészségfejlesztő programjához.

« Vissza

21 Pedagógiai modell az egészségért

21 Pedagógiai modell az egészségért

Egészségügyi kalauz pedagógusoknak és szülőknek gyermekeink egészségéért. Az itt található jó gyakorlatokat szabadon lehet másolni, adaptálni a helyi igények szerint!

Részletek

Itt azonnal üzenhet alapítványunknak

Név *:
Telefon *:
E-mail *:
Üzenet *:

Az adatkezelésről bármikor jogosult tájékoztatást kérni, valamint az adatok helyesbítését avagy törlését igényelni a “21 Nő az egészségügyért” Alapítvány 1061 Budapest, Király u. 12. címére postai úton, avagy a kertesz.eva@21no.hu e-mail címre küldött levélben.

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Találkozzunk a facebook-on is:

A portál motorja a projekto