Béres Klára

 

Béres Klára

Kommunikációs igazgató
Béres Gyógyszergyár

„Sikeres magyar vállalatként szeretnénk jelen lenni a globalizálódó világban is.”

EGY LEGENDA SZÜLETÉSE ÉS ÉLETBEN TARTÁSA

Tizennyolc évesen, a legnehezebb időszakban került a Béres családba.
A később legendássá vált tudóst, Béres Józsefet kuruzslónak kiáltották ki. A rendőrség megfigyelte, közben az orvostársadalom hallgatott. Béres Józsefnek nem volt egyebe, csak a hite saját magában, és a családja. Ennek a családnak lett része Béres Klára. Mindez nem történt volna meg, ha… Klára a gimnázium vége felé nem dönt úgy, hogy vegyész szeretne lenni, egyetemen folytatná a tanulmányait. A felkészülésben, az akkor már egyetemista ifjabb Béres József segített neki. A közös tanulás eredménye a sikeres felvételi, és egy máig tartó kapcsolat lett. A fiatalok egymásba szerettek. 1977-ben házasodtak össze, amikor ifjabb Béres József lediplomázott. Abban az évben, amikor Klára is megkapta vegyész diplomáját, megszületett első gyermekük, Melinda majd 1987-ben Marcell, néhány évre rá pedig Merse. Diploma után József és Klára is kutató vegyészként dolgoztak. 1989-ben, a rendszerváltást követően, megalakult a Béres Részvénytársaság, s mindketten Béres József mellé állva csatlakoztak a céghez. Jelenleg ifjabb Béres József a vállalatcsoport elnöke, Klára pedig a cégcsoport kommunikációs igazgatója.

Ön meglehetősen fiatalon, a legnehezebb időszakban került a Béres családba. Milyen volt testközelből átélni a meghurcoltatásokat, az akkor esélytelennek tűnő küzdelmet?

Apósom soha, egyetlen pillanatra sem hátrált meg a kihívások elől. Az eredményeiért megdolgozott, tudta az igazát, rendíthetetlenül hitt magában. Bennünket igyekezett a megpróbáltatásoktól távol tartani, féltett minket. Persze már kellően érettek voltunk ahhoz, hogy megértsük, mi történik vele, és mi mindig mellette álltunk. Nem tudom, mi lett volna a történet vége, ha nem jön a rendszerváltás. Az ő megkérdőjelezhetetlen kitartása és a politikai fordulat kellett ahhoz, hogy ez az ügy életben maradhatott.

Hogyan kezdődött a Béres történelem, ahogyan ön szokta nevezi?

Valóban történelemnek nevezem, mert történelmi korszakon ível át a mi történetünk. Apósom fiatal kutatóként soha nem hitte, hogy egykor majd emberi betegségekkel foglalkozik majd. Összehasonlító elemzések eredményeként jött rá arra, hogy a talaj megfelelő nyomelem és ásványi anyag ellátottságának óriási szerepe van a növények betegségekkel szembeni ellenálló képességében. A létfontosságú nyomelemek immunerősítő hatását már az állatoknál is megfigyelte. Ezeket az eredményeket használta fel, amikor a húga megbetegedett. Agydaganatot diagnosztizáltak nála. Nem maradt más választása, a saját felelősségére – pontosan tudva, hogy ezzel kárt nem okozhat – elkezdte adni a húgának az akkor már meglévő elsődleges Béres Cseppet. A testvére jól reagált rá, gyorsan javult az állapota. Ennek aztán gyorsan híre ment, a legenda szárnyra kapott… És jöttek a betegek. Egyre több, és több.

Milyen esztendőt írtunk akkor?

1972-őt, ekkora állt össze a Béres Csepp, amelyért egyre többen keresték fel dr. Béres Józsefet. Folyamatosan kígyózott a sor a házuk előtt, és ő mindent elkövetett, hogy segíthessen a betegeken. A cseppeket a kisvárdai lakásuk konyhájában állította össze, és ingyen adta a hozzá fordulóknak. De minden téren segített. Azt mondta, ha nincs rendszerváltás, ma nem lenne Béres Csepp. 1989-ben jött létre a Béres Részvénytársaság, az újonnan megalakuló részvénytársaságok sorában az elsők között. De ne a mai sikeres vállalkozásra gondoljon senki, hanem egy bizonytalan sorsú pici cégre, alig tíz elszánt emberrel, akik hittek Béres Józsefben, és meg akarták váltani a világot. A marketingstratégiát maga az élet írta. A cégalapítással szinte egy időben levetítették a korábban betiltott dokumentumfilmet az apósomról. Akkoriban két tévé csatorna volt mindössze, a filmet egész Magyarország látta. Béres József története egyszerre közismert lett, és mindenki a cseppjeit akarta. Nem győztük a gyártását. Aztán a rendszerváltás utáni piacgazdálkodással együtt nekünk is meg kellett tanulnunk a professzionális marketinget, és a kommunikációt.  Szükség lett szakemberekre. Egy napon az akkori vezérigazgatónk azt mondta: Klárikám, legyél te a PR-os. Jó adottságaid vannak hozzá, jól kommunikálsz, vegyész vagy, családtag vagy. Szívem-lelkem a Béresé – válaszoltam neki -, de mi a csuda az a PR? Akkortájt ez a fogalom idehaza teljesen ismeretlen volt, az egyetemeken sem tanították még. Az országban induló első PR tanfolyamon már ott ültem … Idővel a 10 fős csapatból 20 fős lett, majd 100, mostanra közel 400-an dolgozunk a gyógyszergyárban.

Amikor az utódok a nagy elődök nyomdokaiba lépnek, óriási a felelősség, hogy eltévednek a feladatok között. Önök számára mi a fő cél?

Alapértékeinket megtartva továbblépni, fejlődni, az apósomtól örökül kapott tudást kiteljesíteni, és a világ előtt ismertté tenni. Sikeres magyar vállalatként szeretnénk jelen lenni a globalizálódó világban is. Ezt fogalmaztuk meg a magunk feladataként, ami nem kevés. De ha arról kérdeznek minket, hogy megérte-e a kutatói karriert az üzletemberére váltani, egyértelmű a válaszunk: tudjuk, hogy értéket teremtünk, hogy készítményeink nagyon sok embernek segítenek, és ez nagyszerű érzés. Hálásak vagyunk a gondviselésnek, hogy erre az útra terelt bennünket, nagyon szeretjük a munkánkat, igyekszünk tisztességgel helytállni. Annak idején a lakosság a Béres mellett tette le a voksát.

Akkor volt egy szabadságszerető rebellis attitűd abban, hogy a kétkedőkkel szemben az emberek a cseppekben hittek. Most hogyan lehet megszólítani az embereket?

Minden kornak és minden nemzetnek megvan a maga jellegzetessége. Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk szólni az emberekhez, ismernünk kell őket, ismerni kell a hely jellegzetességeit, az ott élők habitusát, szokásaikat. Mi elsődlegesen Magyarországon vagyunk jelen, a hazai pálya jelent bizonyos előnyt a külföldiekkel szemben. A magyar embereknek nagy lelkük van, büszke, igazságszerető és tudatos nép vagyunk. Nagyon fontos, hogy üzeneteinkkel emocionálisan is tudjanak azonosulni. A Béres legnagyobb ereje a hitelesség. Az emberek bíznak bennünk és a termékeinkben. Mi ezt az eddigi életünkben, úgy érzem, megszolgáltuk, és úgy dolgozunk, hogy továbbra is így maradjon. Büszkeségre van ok bőven. Több mint 70 termék, több mint 220 kiszerelésben.

És most kezdenek nyitni a külföldi piacok felé. Másként kell megszólítani a külföldi vásárlót?

Most fejeződik be a gyógyszergyárunkban egy nagy fejlesztés, ami lehetővé teszi, hogy nagyobb aktivitással forduljunk a külföldi piacok irányába. Az idén indultunk el a román piacon, ami egy új, óriási és izgalmas kihívás a számunkra. Más országról van szó, az ott élők habitusa is más. Azt tudjuk, hogy a román lélek vonzódik a mesevilághoz, a varázslathoz. A Béres Cseppel is egyfajta „mágikus” megjelenésünk van. Hamarosan kiderül, hogy jól gondolkoztunk-e.

Önök az egyedüli magyar gyógyszergyár, ami magyar tudott maradni. Hogyan sikerült ez?

A családi filozófiánk része, hogy szeretnénk megőrizni a függetlenségünket. Nagyon megérintett minket az a heroikus küzdelem és munka, amit apósom végzett. Azt láttuk, hogy ő az egész életét erre a munkára tette fel. Akkor nekünk kutya kötelességünk ezt megtartani, ezt tovább építeni. Ma már egészen határozottak vagyunk ebben a tekintetben, de nem volt mindig így. Volt, hogy a menedzsment azt javasolta, vigyük tőzsdére a céget, mert gyorsabb előrelépést jelenthet, ha pénzt tudunk bevonni a működésbe. Ezen nagyon komolyan el kellett gondolkodnunk, végül az előbb említettek miatt a ’nem’ mellett döntöttünk. Ha lassabb ütemű is a fejlődésünk, de a magunk urai maradunk. Hiszünk magunkban, a munkatársainkban, apósomtól pedig tanultunk annyi küzdeni akarást, hogy legyen bennünk elég erő, elszántság és bátorság a nehézségek leküzdéséhez.

45 éve tart a Béres története. Meddig tarthat még?

Bízunk benne, hogy még nagyon sokáig! Termékeink modernek, lépést tartunk a tudománnyal. Azt is szoktuk mondani, hogy id. Béres József cseppjei is aktuálisabbak, mint valaha. Elég, ha csak a környezetszennyezésre, a termőföldek kizsigerelésére gondolunk, vagy a termékekre, amiket vásárolunk. Élelmiszereink minőségét már ne is emlegessük. Óriási jelentősége van a létfontosságú anyagok pótlásának, a preventív gondolkodásnak, az egészségtudatos magatartásnak. Ez a Béres filozófia. Mindemellett nagy szerencse, hogy a három gyermekünk közül már kettő velünk dolgozik a vállalatban. Sok erőt ad, hogy tudjuk, utánunk is van folytatás. Változik a világ, s vele változunk mi is, tele vagyunk tervekkel, és optimistán várjuk a holnapot.

vissza

Itt azonnal üzenhet alapítványunknak

Név *:
Telefon *:
E-mail *:
Üzenet *:

Az adatkezelésről bármikor jogosult tájékoztatást kérni, valamint az adatok helyesbítését avagy törlését igényelni a “21 Nő az egészségügyért” Alapítvány 1061 Budapest, Király u. 12. címére postai úton, avagy a kertesz.eva@21no.hu e-mail címre küldött levélben.

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Találkozzunk a facebook-on is:

A portál motorja a projekto