Valami új – valami más. A gyerekeké!

Magyarország egyik leglátogatottabb digitális feladatgyűjteménnyel rendelkező oktatási portálja az okosdoboz.hu. Szűcs Dóra, az OkosDobozt fejlesztő Wizper Kft ügyvezetője a kezdetekről és a jelenlegi eredményekről mesél a 21no.hu-nak és arról, hogy miért igazán fontos a digitális tér meghódítása.
Mikor és miért hozták létre az OkosDobozt?
2013 januárjában lett publikus az OkosDoboz weboldal, akkor még alsó tagozatosok tantárgyaihoz kapcsolódtak a feladatsorok. Nemzeti Közoktatási Portál (nkp.hu) fejlesztőinek megtetszett az Okos Doboz feladatgyűjteménye és megközelítése, így 10.000 grafikus feladatot rendeltek tőlünk a portálra. 2016-ban aztán az egész Okos Dobozt megújítottuk, és megjelentek a weboldalon a felső tagozatos tantárgyakhoz kapcsolódó feladatsorok, a kognitív játékok, valamint az egészségnevelés témájú videók.
Szűcs Dóra, a Wizper Kft. ügyvezetője
Tanár, közgazdász, újságíró, 3 gyermek édesanyja. Pályája kezdetén környezetvédelmi kommunikációval foglalkozott, és az amerikai nagykövet tanácsadója volt. 2009-ben az egyszervolt.hu projektigazgatójaként környezetnevelési, oktatási programokat fejlesztett. 2013-től az OkosDobozt fejlesztő Wizper Kft. ügyvezetője.
„Én mindig szerettem a dolgok mezsgyéjén járni. Mindig érdekeltek az innovatív megközelítések, az újdonságok, az fogott meg a digitális tartalom-fejlesztésben is, hogy a gyerekeknek valami új, valami más módon mutassuk meg a tanulás, a tudás szépségét. Úgy, hogy a gyerekek is élvezzék, ahol játszva tudnak tanulni.”
Szlankó János a Wizper Kft. stratégiai tanácsadója
Eredetileg villamosmérnök, hosszú ideig a Magyar Tudományos Akadémia egyik kutató intézetének a vezetője, majd a KFKI Számítástechnikai csoport elnöke. A 2000-es évek legelején a KFKI volt Magyarország legnagyobb informatikai cége, ebből alakult ki a T-Systems.. 2011-ben döntött úgy, hogy elválnak útjai a cégtől és saját vállalkozásba kezd. Két terület érdekelte: a gyerekek gondolkodási képességének fejlesztése a kognitív játékokon keresztül és az egészségnevelés, annak is leginkább a prevencióval foglalkozó része.
A digitális térbe helyezett tartalommal kit akarnak meghódítani?
A gyerekeket szólítottuk meg, illetve a gyerekeken keresztül a pedagógusokat és a szülőket. A feladatok vizuális világa is azt a célt szolgálja, hogy a gyerekek szeressék ezt az oldalt.
Ezek szerint nemcsak iskolai tananyaghoz kapcsolódó feladatokat találunk az oldalon?
Mindvégig nagyon fontosnak tartottuk, hogy ne csak a kerettantervhez kapcsolódó tartalmaink legyenek, hanem olyanok is, amelyek ezen túlmutatnak. Hiszünk abban, hogy nemcsak a tantárgyi ismeretek, hanem a gondolkodási képességek fejlesztése is fontos az iskolai előmenetelhez. Ezen kívül nagy hangsúlyt fektetünk az egészségnevelésre, ami egy köztes tantárgy az iskolákban, hiszen van egészségről szó a környezetismeret, biológia, kémia órákon éppúgy, mint az osztályfőnöki órán.
Egy általános iskolás gyereknek mit tudnak mutatni az egészségnevelésről?
Animációkon keresztül, gyakorlati és praktikus oldalról mutatjuk be az egészségügyi alapismereteket, amelyek a gyerekek életében lényegbevágóak. Négy fő témát érintenek az egészségnevelési videóink: a táplálkozást, a mozgást, a lelki és a test egészséget, ez utóbbiba tartozik a betegségek okainak, kialakulásának, tüneteinek megértése és a prevenció.
Látva a videókat, rengeteg munkát van mögötte. Hogyan csinálják?
Összesen 160 darab 2-3 perces egészségnevelés célzattal készült animációnk és 600 feladatunk van. Olyan témakörökkel foglalkozunk, amelyek jól illeszkednek a Nemzeti Alaptantervhez. Egy-egy témakörön több pedagógus, iskolapszichológus, gyerekorvos, háziorvos, testnevelő tanár, pedagógiai, szakmai és nyelvi lektor - átlagosan 15-20 szakembert dolgozik. Az elmúlt években 150-200 tanárral dolgoztam együtt, és ehhez jön még 30-40 grafikus, animátor, informatikus szigorúan összehangolt munkája, aminek eredményeképpen elkészülnek a videók és a feladatlapok.
Mit lehet tudni a weboldal tananyagának a használatáról? Kik és miért jönnek az oldalra?
2016 október 1. óta a mai napig (2017 novemberében készült az interjú) több mint 4.5 millió feladatot oldottak meg a gyerekek, hétköznap több mint 3 000 általános iskolás gyerek használja az oldalt. Legtöbben matematikát gyakorolnak, de a teljes felhasználás 10%-a egészségnevelési feladatok és animációk, ami azért érdekes, mert ezeknek a feladatoknak a jó része egyáltalán nem kötődik az iskolai tananyagokhoz. Még meglepőbb, hogy amikor egy gyerek az oldalra téved, alkalmanként 10-13 percet töltenek el a oldalon. És van még egy jelentős változás idén az elmúlt tanévhez képest. Amíg az első félévben láthatóan délután volt kiemelkedő az oldal látogatottsága, idén nagyon megnőtt a délelőtti felhasználás, ami azt jelenti, hogy az iskolában, az órákon a tanárok együtt használják a gyerekekkel az oldalt.
Ezek szerint mostmár kezdik megismerni a tanárok az OkosDobozt?
Nem vagyunk még teljesen elégedettek, ezért indítottunk egy országjáró turnét, egy munkatársunk felkeresi az iskolákat és személyesen mutatja be, hogy mit tud az okosdoboz.hu. A tanároknak készítettünk egy tanármodult, ennek segítségével tudnak csoportoknak adni feladatokat, vagy dolgozatot írni, tudást ellenőrizni.
Dr. Szlankó János Kapcsolattartó:
Szűcs Dóra E-mail:
info@wizper.hu További információ a programról:
http://www.okosdoboz.hu/
Kapcsolódó cikkek

Digitális egészségnevelés az iskolákban? Igen! Ez az OkosDoboz!
A kezdeményezés a magyar piacon egyedi, az érdeklődés és a visszajelzések alapján hatalmas űrt pótol – éppen ezért karolta fel népszerűsítésre a 21 Nő az Egészségügyért Alapítvány.