Dér Péter gyógyszerész 2020

Felnőttek
Kategória: Edukáció
Dér Péter gyógyszerész 2020

A mogyoródi Kígyó Gyógyszertár vezetője évek óta nagy hangsúlyt fektet a kommunikációra. Azon gyógyszerészek közé tartozik, akik tapasztalják, hogy a korrekt és empatikus tájékoztatás a betegek/fogyasztók ismereteit bővíti, támogatja a gyógyszer adherenciát, fejleszti az egészség műveltséget.

A betegekkel a közösségi médián, sőt zárt csoporton keresztül is tartja a kapcsolatot, munkaidőn túl válaszol a kérdéseikre, segíti őket a tájékozódásban. Gyógyszerészekből álló szakmai csapatot hozott létre, akik vállalták, hogy 24 órán belül elérhetőek lesznek.

Az utóbbi időszakban sok zavart okozott a receptek kiváltása, kiderült, hogy mind a szakemberek, mind a betegek gyakran szembesülnek az e-receptek használatához kapcsolódó anomáliákkal, dr. Dér Péter gyógyszerész ezért készítette el a receptkivaltas.hu ingyenesen hozzáférhető weboldalt, amely a hatályos jogszabályi előírásokra támaszkodva, hitelesen és naprakészen vezet végig a gyógyszerkiváltás folyamatán, illetve számos gyakori kérdésre is választ nyújt. Az orvosok és a gyógyszerészek a lakossági tájékoztatás során kiválóan támaszkodhatnak erre a könnyen áttekinthető, pragmatikus weboldalra. 

21Nő: Miért tartod fontosnak azt, hogy a betegeiddel/ a vásárlóiddal a közösségi médián keresztül kommunikálj? 

Dér Péter: A mai digitális világban már szinte mindenki jelen van a digitális térben. Persze ezzel sokan nincsenek tisztában, mert amikor megkérdezik, hogy van-e internethozzáférésük, elfelejtik, hogy az okostelefonjuk ott a kezükben. Emellett a digitális térben információs sokk éri az embereket, és bizony sokszor nehéz megítélni a különféle tartalmak hitelességét. Ezért is tartom fontosnak, hogy mint szakember is jelen legyek, legyünk a digitális térben, és ott szakemberként viselkedve hiteles információkat szolgáltassunk. Így válik az offline gyógyszerész egy sokkal könnyebben elérhető szakemberré, ami nagyban növeli az adherenciát.

Ez a kommunikációs műfaj most van kialakulóban. Van-e az ilyen jellegű kommunikációnak szabályrendszere? 

Írott szabályokról nem tudok, íratlanokról viszont igen. Sajnos a közösségi médiában sokszor szükség lenne írott és be is tartott szabályokra, illetve akár annak a kultúrájának a megteremtődésére, hogy attól, hogy egy adott közösségi hálón vagyunk, nem feltétlenül azonos helyen mozgunk. Erre jó példa a „Kérdezze a gyógyszerészét” csoport a Facebook nagy általánosságtól eltérő és be is tartott szabályrendszere. Offline nem kérdés, hogy amikor belépünk egy patikába, akkor ott tisztelettudóan kell viselkedni. Online térben ez például nem evidens, hogy miként kell viselkedni. A másik nagy probléma, hogy az offline térben a magánélet könnyebben elkülöníthető (főleg, ha az ember más településen lakik), de online térben ez sokszor ütközik nehézségbe. A hitelesség kérdése a harmadik pont, de úgy gondolom, hogy ez offline és online térben is ugyanúgy az egyén szakmai igényességén múlik.

Milyen információkra nyitottak, illetve milyenekre nem nyitottak a követőid?

Erre így nehéz válaszolni. Próbálok elég sokféle módon kommunikálni az olvasókkal, és azért szoktam figyelni az elérési számokat, a mondandó sikerességét, hogy lássam, egy-egy csatorna milyen eredménnyel teljesít, hogy azt tudjam használni a későbbiekben is már nagyobb sikerrel. Gondolok itt élő videókra, hosszú összefoglaló posztokra, infógrafikákra, blogra stb.

A gyógyszerész társadalom hogyan tekint a munkádra?

Nem tudom. Szerintem vegyes azért a kép, mert ahogy látom, sokan ismernek és követik, hogy mit mondok. Azért ez nagy felelősség is. Csúnyán fogalmazva van szavam a szakmában, de én mindig is egy egyszerű gyógyszerésznek tartom magam, és nem törekszem semmilyen vezető szerepre. Ha jönnek utánam? Jöjjenek, sosem zavart. Az online munkáimmal sok barátot is szereztem, de biztos vagyok benne, hogy lett ellenségem is bőven. Néha azért érzékelek egyfokú ellenállást, hogy ne akarjam megmondani “a tutit”. Meg sokan nem értik a motivációim. Főleg talán az a legfurcsább, hogy társadalmi munkában végzek sok mindent. De gondoljuk csak végig, amikor bejön a beteg a patikába és kérdez, akkor is ingyen adunk tanácsot.

Mik a terveid a közeljövőben? 

Van, amiről még nem szeretnék beszélni, elkiabálni. Egy biztos, hogy a mostani felállást szeretném továbbra is folytatni. Gondolok itt a receptkivaltas.hu-ra, a Ventillátor blog folytatására, a patika online elérhetőségén közérthető információk biztosítására, az online tanácsadás folytatására ingyenes formában is. Amit már nagyon szeretnék befejezni és el is árulhatom, az a receptkivaltas.hu-n egy lakossági portál használatát bemutató videosorozat, mert most az a legnagyobb gond, hogy sokan nem tudják, milyen receptjeik vannak felírva a TÉRben.

« Vissza

A program szakmai vezetője:
Dér Péter
Kapcsolattartó:
Dér Péter

Itt azonnal üzenhet alapítványunknak

Név *:
Telefon *:
E-mail *:
Üzenet *:

Az adatkezelésről bármikor jogosult tájékoztatást kérni, valamint az adatok helyesbítését avagy törlését igényelni a “21 Nő az egészségügyért” Alapítvány 1061 Budapest, Király u. 12. címére postai úton, avagy a kertesz.eva@21no.hu e-mail címre küldött levélben.

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

Találkozzunk a facebook-on is:

A portál motorja a projekto